'Designed for Delight' in Beurs van Berlage 2000

Datum nieuwsfeit: 12-02-2000

STICHTING BEURS VAN BERLAGE

Designed for Delight in de Beurs van Berlage 2000

Designed for Delight, tentoonstelling in de Beurs van Berlage, verzet naar februari 2000

De opening van de tentoonstelling Designed for Delight in de Beurs van Berlage is verzet naar zaterdag 12 februari 2000. Daar is zij te bezichtigen tot en met zondag 26 maart 2000.

De expositie is samengesteld door het Museum voor Decoratieve Kunsten uit Montreal (Canada) en toont een grote verzameling uitbundig vormgegeven gebruiksvoorwerpen van deze eeuw. Wanneer je er één of twee in huis zou halen, wordt het leven een stuk aangenamer. Zo is er een aërodynamische waterketel van Philippe Starck uit 1987 (Hete Bertha, nog steeds te koop), maar ook een glazen vaas uit 1926 van René Lalique met veel te grote oren. Er is veelkleurig meubilair van de beroemde Italiaanse ontwerpgroep Memphis uit de zestiger en zeventiger jaren te zien, maar ook een sierlijke lamp van Louis Tiffany uit 1900. Sieraden zijn er van bekende kunstenaars (Salvador Dal¡, Gijs Bakker, Bruno Martinazzi) én van in Nederland volstrekt onbekende kunstenaars (o.a. Peter Chang, Sam Kramer en van Bruce Metcalf een groteske broche van kruisraketten en een cactusvrucht). Ieder voorwerp ontlokt een glimlach en het zijn er méér dan 200.

Designed for Delight is nu in Rome te zien, in het Chiostro del Bramante, gaat op 12 februari open in Amsterdam en vervolgens gaat zij naar Spanje (A Coruna) en Schotland (Edinburgh). Zowel de tentoonstelling zelf als de Europese tournee worden ondersteund door Philip Morris Companies Inc.

Noot voor redacties