SP wil aktie van Borst voor ex-dwangarbeiders

Datum nieuwsfeit: 12-02-2000

Den Haag, 12 februari 2000

SP WIL AKTIE VAN BORST VOOR DWANGARBEIDERS

Volgens minister Borst zal het overgrote deel van de 113. 000 Nederlandse ex-dwangarbeiders niet in aanmerking komen voor een schadevergoeding uit het speciale Duitse fonds "Erinnerung, Verantwortung und Zukunft". De SP-fractie in de Tweede Kamer vindt dit onaanvaardbaar. Van minister Borst mag nu verwacht worden dat zij bij de Duitse autoriteiten de eis op tafel legt dat er ook voor de Nederlandse ex-dwangarbeiders geld ter beschikking komt. SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit zal komende week hierover een spoeddebat aanvragen.

Al geruime tijd worden er tussen Duitsland en een machtige groep Amerikaanse advocaten onderhandelingen gevoerd over een fonds waaruit de ex-dwangarbeiders uit de Tweede Wereldoorlog een schadeloosstelling zullen gaan ontvangen. In dat Duitse fonds zal het Duitse bedrijfsleven 5 miljard DM storten en de Duitse overheid eveneens 5 miljard.

De onderhandelingen gaan op dit moment vooral over de criteria die gaan gelden wil men voor een vergoeding in aanmerking komen. En die zien er voor de Nederlandse ex-dwangarbeiders niet goed uit. Vooral de ex-dwangarbeiders die vanuit een concentratiekamp te werk zijn gesteld zullen namelijk een vergoeding krijgen. Voor de meeste van de Nederlandse ex-dwangarbeiders is dit niet het geval. Minister Borst laat heden de Tweede Kamer weten dat het overgrote deel van de 113. 000 ex-dwangarbeiders niet in aanmerking zal komen voor een vergoeding uit het Duitse fonds. Dat is een harde klap voor deze groep mensen Zij hebben nog nooit officieel eerherstel gekregen voor wat hen in de oorlog is aangedaan, laat staan een schadeloosstelling. De SP-fractie vindt dat de Nederlandse regering nu wat moet gaan doen. Nederland is waarnemer bij de lopende onderhandelingen. Nu het nog niet te laat is moet Nederland eisen dat er ook voor de Nederlandse ex-dwangarbeiders een schadeloosstelling komt. SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit zal komende week over deze zaak daarom een spoeddebat aanvragen.

Inlichtingen:
Jan de Wit, tel.: 045-5714083, of 06-22788042