Verslag algemene vergadering Verbond der Vlaamse Academici

Datum nieuwsfeit: 12-02-2000

Persmededeling

Betreft: algemene vergadering VVA : nieuw bestuur - uitwisseling buitenlandse academici - universiteit Limburg en Noord-Zuid integratie Organisatie: vzw Verbond der Vlaamse Academici
Verstuurd door: VVA
E-post: (vva@vlaca.org)
Internet: www.ufsia.ac.be/~estorme/vva.html
Telefoon:
Telefax:
Datum: 12-02-2000

Op de jaarlijkse statutaire Algemene Vergadering van het Verbond der Vlaamse Academici werd prof. Matthias Storme unaniem herkozen voor een nieuwe termijn van 4 jaar. Verder zal het nieuwe bestuur bestaan uit secretaris-generaal Machteld Lenoir, ondervoorzitters Milka Tombal en Gwij Steel, penningmeester Fernand Smets, hoofdredacteur Frank Judo en bestuursleden Rita Wardenier, Marc van Dongen, prof. Jozef Devreese, David Vits, Stijn Debruyne en Alain Mouton.

Tevens werden academische kringen uit Denderland en Camonia Academica verwelkomd en de (her)oprichting van andere afdelingen aangekondigd.

Het Verbond der Vlaamse Academici gaat ook werk maken van uitwisseling met gelijkaardige buitenlandse verneigingen van academici, meer bepaald in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Centraal-Europa.

Op 1 april 2000 organiseert het VVA te Gent de Opsomerlezingen onder de titel "Demokratie, hoe is het mogelijk". Sprekers zijn prof. S. Couwenberg (U. Rotterdam), prof. B. Bouckaert (U. Gent) en prof. M.E. Storme (KU Leuven). De zitting vindt plaats in de Academieraadzaal van de Universiteit, Voldersstraat, vanaf 15 uur 30.

Het VVA nam ook met vreugde kennis van het princiepsakkoord tot samenwerking tussen de twee Limburgse universiteiten en hoopt op een snelle uitvoering. Het moet echter zeer duidelijk worden gesteld dat het Nederlands de onderwijs- en bestuurstaal moet blijven van alle universiteiten, op alle niveaus en in alle organen. Dit is een elementaire eis van zelfrespekt en demokratie.

Het VVA hoopt dat de samenwerking tussen de Limburgse universiteiten een voorbeeld moge zijn voor de verdere integratie tussen de Noordelijke en Zuidelijk Nederlanden, op het vlak van het universitair onderwijs en op andere vlakken van onderwijs, cultuur en wetenschap.

Het VVA-Bestuur.