Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 12-02-2000
Politiebericht

Korps: Friesland, plaats: Regio 14-02-2000

Politieberichten van vrijdag 11 februari (13.00 uur) tot en met zaterdag 12 februari (13.00 uur)/

Heerenveen: controle koffieshops
De politie heeft afgelopen vrijdagmiddag vijf koffieshops in Heerenveen gecontroleerd. In vier koffieshops werden geen onregelmatigheden geconstateerd. Tegen de eigenaar van een koffieshop werd proces verbaal opgemaakt omdat in zijn zaak drie klanten/bezoekers werden aangetroffen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hadden bereikt.

Ureterp: rectificatie dodelijke aanrijding
In het bericht over de dodelijke aanrijding afgelopen vrijdag om 04.00 uur op de Opper Haudmare te Ureterp, werd ten onrechte vermeld dat het slachtoffer tijdens een inhaalmanoeuvre in de linkerberm terecht is gekomen. Uit getuigenverklaringen is gebleken, dat het slachtoffer weliswaar een auto heeft ingehaald, maar pas enige honderden meters daarna in een slip is geraakt en vervolgens met zijn auto in de linkerberm belandde.

Drachten: verlies tas met medicijnen
Vrijdagmiddag heeft een 56-jarige vrouw uit Drachten aangifte gedaan van vermissing van haar zwarte rugtas/damestas, met daarin ondermeer een zilverkleurig doosje met medicijnen. Het gaat daarbij om valium en/of andere pijnbestrijders. De vrouw heeft de tas naar alle waarschijnlijkheid verloren bij een winkel aan de Zuidkade. In de tas bevonden zich tevens o.a. bankpassen en een portemonnee met een geldbedrag.

Sneek: Lading vis op rondweg
Een 27-jarige chauffeur uit Den Helder van een vistransportbedrijf uit dezelfde plaats, is vrijdagmiddag omstreeks 15.00 uur op de Stadsrondweg te Sneek een lading vis verloren. Toen de chauffeur rechtsaf sloeg, schoven kisten met vis naar links tegen de zijdeur van de laadruimte. De vergrendeling van deze deur zat waarschijnlijk niet goed dicht, want de deur zwaaide open en ongeveer 20 kisten vielen uit de wagen. De weg is gedurende 20 minuten gedeeltelijk afgezet geweest. De chauffeur, zijn bijrijder en twee agenten hebben de zaak opgeruimd.

Damwoude: Bromfietser met drank op
Vrijdagavond heeft de politie een bromfietser een rijverbod van 11 uur opgelegd en proces verbaal opgemaakt tegen een 47-jarige man uit Dokkum. De mans blies op het bureau te Dokkum 900 ug/l. Hij was aangehouden nadat surveillerende agenten hem slingerend zagen rijden langs de Hoofdweg te Damwoude en een pomphouder van een tankstation onder Broeksterwoude had gemeld dat er een bromfietser tegen een pomp was gereden. Omdat de verzekeringspapieren niet in orde waren, is de bromfiets in beslag genomen.

Ysbrechtum: woninginbraak
In een woning aan de Burmaniastrjitte te Ysbrechtum is vrijdag in de loop van de dag ingebroken. Uit de woning werden diverse goederen weggenomen, waaronder een TV, videorecorder, een geluidsinstallatie en een geldbedrag.

Hurdegaryp: inbraak winkel
In een winkel aan de Easter Omwei te Huredegaryp is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Uit de winkel werd een hoeveelheid dekbedden en dekbedovertrekken weggenomen, alsmede de inhoud van de kassa. De Technische Recherche stelt een onderzoek in.

Joure: brandstichting brievenbus
Tussen donderdag 18.00 uur en vrijdag 18.00 uur is brand gesticht in een PTT-brievenbus aan de Hofcamp te Joure. Een gedeelte van de inhoud is daardoor verloren dan wel aangetast. Mogelijke gedupeerden kunnen zich melden bij de klantenservice van de PTT.

Zurich (Fr.): fietser gewond
Bij een aanrijding tussen een fiets en een auto zaterdagmorgen omstreeks 10.00 uur op een viaduct bij Zurich, is de fietser, een 34-jarige man uit Kimswerd, zwaar gewond geraakt. Het slachtoffer is per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht. De fietser heeft waarschijnlijk linksaf willen slaan en daarbij de auto niet opgemerkt. Hij kwam vervolgens in botsing met de auto, die bestuurd werd door een 49-jarige man uit Sexbierum.

Kootstertille: inbraak sportkantine
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken in een kantine van een voetbalclub aan de Jisteboerewei te Kootstertille. Er wreden ondermeer kratten bier, dozen met sportdrank en dozen met snoep weggenomen.

Noordwolde: inval hennepkwekerij
De politie heeft vrijdagmorgen omstreeks 10.45 uur een hennepkwekerij aan de Nieuweweg te Noordwolde opgerold. In een loods werd een compleet ingerichte en professioneel opgezette kwekerij aangetroffen met ca. 1.100 bijna oogstrijpe planten.De planten zijn voor vernietiging afgevoerd en alle apparatuur werd in beslaggenomen. Op het moment van de inval waren twee personen in de loods aanwezig, een 32-jarige man en een 48-jarige man, beiden uit Leeuwarden. De twee mannen zijn aangehouden. De eigenaar van de loods had deze aan de verdachten verhuurd.

Voor informatie: bureau voorlichting & pr, telefoon 058 - 880 8272