Finale Concours de la Chanson met aandacht voor natuur

STICHTING NATIONALE BOOMFEESTDAG

Concours de la Chanson

PERSBERICHT

Finale Concours de la Chanson gaat ook voor de natuur op 13 FEBRUARI 2000, de Kleine Komedie, Amsterdam

De ALLIANCE FRANÇAISE DES PAYS-BAS organiseert in 2000 voor de 17e keer het Concours de la Chanson. Dit concours van het Franse lied biedt aankomende artiesten de mogelijkheid om in een bekend theater op te treden en fungeert als springplank naar andere podia. In totaal hebben zich dit jaar 41 kandidaten aangemeld, waaruit 10 finalisten zijn geselecteerd.

De finale van het concours vindt plaats op zondag 13 februari om 20.00 uur in de Kleine Komedie in Amsterdam, Amstel 56-58. De tien finalisten zullen twee chansons ten gehore te brengen: interpretaties van chansonklassiekers en minder bekende chansons, veel zelfgeschreven werk, vertalingen van Nederlandse chansons. Na de pauze worden de winnaars bekend gemaakt van de drie te verdelen prijzen: een eerste en tweede prijs én een publieksprijs.

Opvallend is dat dit jaar op het Concours nadrukkelijk aandacht wordt gevraagd voor de natuur: één van de finalisten is Peter J. Derksen uit het Brabantse Oisterwijk en samen met een Frans kinderkoor van het Lycée français Vincent van Gogh uit Den Haag zingt hij .Dès maintenant., een franstalig Boomfeestlied. Hij is de organisator van de Nationale Boomfeestdag en zet zich met zijn Stichting al jaren in voor de natuur. En de boom in het bijzonder. Het lied blijkt gezien Franse reacties zeer aan te spreken. Dit vanwege de storm die een aantal weken geleden Frankrijk teisterde en 10.000-den bomen verwoestte. De gevolgen ervan houden de Franse gemoederen nog steeds zeer bezig: de Franse bevolking ziet het als een nationale ramp en alom vraagt men om meer politieke aandacht voor de natuur. Om deze roep te ondersteunen zijn er nu al gesprekken gaande om het lied in Frankrijk uit te brengen! Het lied geeft zo de finale van het Concours de la Chanson een extra dimensie.

De finale zal worden gepresenteerd door Michel van BERGEN HENEGOUWEN, direkteur bij Radio L1 en jurylid van het Concours de la Chanson. De andere juryleden zijn : de zanger DAVE (.Dansez-maintenant.), Tonny Eyk (musicus), Frances Gramende (platenmaatschappij .La French Music.) en Hervé Guillou (direkteur van de Alliance Française des Pays-Bas).

ALLIANCE FRANÇAISE

De Alliance Française is in Nederland opgericht in 1888 om bekendheid te geven aan de Franse taal en cultuur. Wereldwijd zijn er meer dan 1100 afdelingen, verspreidt over 134 landen. In Nederland telt de Alliance Française 36 afdelingen. Elke afdeling verzorgt taalcursussen op alle niveau.s en organiseert sociale en culturele activiteiten. De Alliance Française des Pays-Bas wordt ondersteund door het Franse Ministerie van Buitenlandse Zaken en door de Franse Ambassade in Nederland. Bovendien weet de Alliance Française zich gesteund door sponsors als, Air France, BNP, Thalys, TV5 en Renault.

Noot voor redacties