WRQ neemt SuperNova over

Datum nieuwsfeit: 14-02-2000
WRQ neemt SuperNova over

Versterking positie als aanbieder van software voor de integratie van bedrijfsapplicaties

Den Haag, 14 februari 2000 - WRQ, aanbieder van software voor e-business- infrastructuren heeft zowel de technologie als de activiteiten overgenomen van SuperNova Enterprises B.V. Deze acquisitie is een belangrijke stap binnen de strategie van WRQ om haar oplossingen voor de meest complexe integratie van bedrijfsapplicaties (enterprise application integration - EAI) uit te breiden, zodat klanten in staat zijn om in korte tijd e-business-activiteiten te realiseren. Door de overname van SuperNova is WRQ nu in staat een veelomvattende reeks oplossingen aan te bieden voor het integreren van bestaande host-applicaties en bedrijfsapplicaties met de overkoepelende e-business-infrastructuur.

"Met de acquisitie komt het streven van WRQ om veelomvattende oplossingen te leveren voor het stroomlijnen van de integratie van complexe back-office systemen met het web, een stuk dichterbij" zegt Doug Walker, CEO van WRQ. "WRQ heeft altijd succes gehad met het vinden van oplossingen voor stekelige IT-problemen en we hebben de afgelopen 19 jaar bedrijven geholpen om het beheer van en de toegang tot hun back-office-systemen eenvoudiger te maken."

De producten van SuperNova combineren de interoperabiliteit van integratieplatforms en adapters met de kracht van tools voor applicatie-ontwikkeling. Deze producten hebben de reputatie geschikt te zijn voor de meest complexe integratie van bedrijfsapplicaties en de integratie van zelfbouw- en maatwerkapplicaties aanzienlijk te versnellen. Tot deze applicaties behoren vrijwel alle back-end bedrijfsapplicaties. SuperNova biedt tevens de flexibiliteit om ook nieuwe standaardapplicaties te integreren. De producten van SuperNova zullen - inclusief klanten, partnerships op technologiegebied en de tachtig werknemers - overgaan naar WRQ, dat tevens onder de eigen naam de operaties van SuperNova in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten zal voortzetten.

"De EAI-markt past perfect bij WRQ," zegt Mitchell Kramer, analist van de Patricia Seybold Group. " De grote meerderheid van de huidige bedrijfsapplicaties zijn individueel op maat gemaakt, wat betekent dat de belofte van 'plug and play' integratie-oplossingen niet realistisch is. Het integreren van in hoge mate aangepaste bedrijfsapplicaties, en versnelt de implementatietijd. Opgeteld bij het vermogen van WRQ om complexe IT-vraagstukken op te lossen, bieden de producten en de sterke supportinfrastructuur van SuperNova aan WRQ een enorm potentieel om uit te groeien tot marktleider op het gebied van de integratie van bedrijfsapplicaties."

In de jaren tachtig en begin jaren negentig heeft WRQ marktaandeel opgebouwd door het integreren van leverancier- of systeemspecifieke hostsystemen met PC's. Steeds als het bedrijf een nieuwe 'host access'-markt betrad, waaronder HP, OpenVMS, UNIX, X Windows en IBM, heeft WRQ het vermogen getoond om in die markt de grootste te worden, zelfs in gevestigde markten waar met de host-leveranciers zelf moest worden geconcurreerd. Klanten noemen solide prestaties, een keur aan bruikbare mogelijkheden, goede ondersteuning en gebruiksgemak als redenen om voor de producten van WRQ te kiezen. WRQ heeft onlangs haar reeks connectiviteitsoplossingen uitgebreid met Apptrieve, dat toegang verschaft tot data en programmalogica uit host-gebaseerde applicaties.

"WRQ Apptrieve vult het gat in de markt op door het met Internetsnelheid integreren van host-applicaties. De combinatie van de expertise van WRQ op het gebied van host-access en het SuperNova-product zorgt voor een grote voorsprong op de concurrentie," zegt Ron Heusdens, vice president research and development van SuperNova. "Beide bedrijven hebben steeds oplossingen geleverd die ook de moeilijkste integratie-uitdagingen makkelijk maken voor de klanten."

Evolueren of uitsterven
Bedrijven die de regels van e-business volgen, lopen het gevaar te verdwijnen. De tools voor de integratie van bedrijfsapplicaties geven antwoord op de vraag hoe het waardevolle uit het verleden kan worden bewaard, terwijl er nieuwe manieren worden toegevoegd om applicaties en informatie te gebruiken teneinde overleving op de lange termijn te garanderen. De resulterende 'web-to-back-office'-integratie is daarom van essentieel belang voor IT-afdelingen. Volgens GartnerGroup zal de omzet aan softwarelicenties hiervoor jaarlijks verdubbelen, van $ 1 miljard in 2000 tot $ 5,7 miljard in 2002.

Tot nu toe heeft de categorie producten voor de integratie van bedrijfsapplicaties de belofte om back-end integratie eenvoudiger te maken, niet waargemaakt. Dat komt voornamelijk doordat een groot aantal bedrijfsapplicaties in hoge mate is aangepast en het vereist intensief programmeerwerk voordat deze in een e-business-omgeving kunnen werken. Een kritische massa zal in deze markt echter alleen ontstaan als de producten het voor bedrijven zo makkelijk mogelijk maken om te evolueren naar meer geavanceerde e-business-organisaties.

Over SuperNova
Het internationale hoofdkantoor van SuperNova staat in Bilthoven. SuperNova's producten voor het integreren van bedrijfsapplicaties worden gebruikt door meer dan 300 bedrijven, met meer dan 70.000 licenties wereldwijd. Het bedrijf onderhoudt relaties met een aantal technologiepartners, waaronder SAP, Computer Associates en Unisys. Sinds 1988 helpt het bedrijf grote en middelgrote bedrijven in sectoren zoals productie, telecommunicatie, handel, financiële dienstverlening, nutsbedrijven en de overheid met de integratie van een breed scala aan hardware, applicaties, databases en middleware-technologieën.

Over WRQ
WRQ, opgericht in 1981, ontwikkelt software voor het koppelen, het beheren en het beveiligen van bedrijfsnetwerken. Deze softwareoplossingen helpen IT-beheerders de netwerkcomplexiteit te verminderen en de kosten te beheersen en bieden een hoge kwaliteit. De WRQ-producten worden ondersteund door WRQ's Guide Services technisch supportprogramma. WRQ is een particuliere onderneming en behoort tot de 17 grootste onafhankelijke PC-softwareleveranciers in de Verenigde Staten. Het bedrijf beschikt wereldwijd over vestigingen en distribueert zijn producten in meer dan vijftig landen via een wereldwijd distributeursnetwerk. Het hoofdkantoor bevindt zich in Seattle (VS). Het Europese hoofdkantoor is sinds 1989 gevestigd in Den Haag. In Nederland worden de WRQ-producten gedistribueerd door BMC Software Services in Den Haag en Cosyco Software in Eindhoven. De distributeur in België is Cosyco Software België in Vilvoorde.

VOOR MEER INFORMATIE
WRQ, Vanessa Bakker, tel. + 31 (0)70 - 375 11 00 of Monogram Communication Strategies (MCS) B.V., Anneke de Kort, tel. + 31 (0)23 - 562 82 08
WRQ is te bereiken op het Web: www.wrq.com

WRQ, het WRQ-logo, WRQ Guide Services en Reflection zijn handelsmerken van WRQ, Inc. en zijn geregistreerd in de Verenigde Staten en in andere landen. Reflection EnterView, Reflection Hands-Free Administration, WRQ Express en AtGuard zijn handelsmerken van WRQ, Inc. Andere merk- en productnamen zijn handelsmerken van hun respectieve houders.