Politiebericht regio Friesland

Korps: Friesland, plaats: Regio 14-02-2000

Politieberichten van 14 februari (07.00 uur - 13.00 uur)/

Friesland: aanrijdingen
Vanmorgen tussen 06.00 en 09.00 uur vonden er in de gehele provincie 19 aanrijdingen plaats ten gevolge van de gladheid. De meeste aanrijdingen deden zich voor in de zuidelijke helft van de provincie, maar ook in de Friesche Wouden deden zich enkele aanrijdingen voor. Alleen materiële schade. In Sneek viel een licht gewonde. Een vrouw van 40 jaar fietste over de Sjarketorenstraat en ten gevolge van de gladheid ging zij onderuit. Ze had een paar wondjes in het gelaat en klaagde over pijn in haar achterhoofd. Zij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Heerenveen: inbraak auto
Van zondag op maandag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond aan de Heideburen. De aangever, een man van 27 jaar uit Heerenveen, had vergeten zijn auto af te sluiten. Uit het dashboardkastje werd een rijbewijs, paspoort, duikerspapieren weggenomen.

Grou: bedrijfsongeval
Vanmorgen omstreeks 07.40 uur vond een bedrijfsongeval plaats bij het aquaduct. Men is daar bezig met een verbreding van de spoorbaan. Een mobiele hijskraan is door nog onbekende oorzaak in een 9 meter diepe bouwput gevallen. In de kraan zat een man van 57 jaar uit Klazienaveen. Deze is gewond overgebracht naar het MCL-zuid in Leeuwarden (o.a. hoofdwond en gebroken linkerbeen). De kraan is van een bedrijf uit Meppel. De kraan werd totaal vernield. Door de arbeidsinspectie wordt een onderzoek ingesteld naar de juiste toedracht van dit bedrijfsongeval.

Gorredijk: inbraak
Afgelopen weekend werd ingebroken in het gezondheidscentrum aan de H. Ringenoldusstrjitte. Door verbreking van een bovenlicht kwam men het pand binnen. Alle vertrekken werden doorzocht. Verschillende deuren werden opengebroken. Meegenomen zijn twee printers, twee beeldschermen, een PC en een draagbare telefoon. In het verleden is hier al vaker ingebroken. Aangifte is gedaan door een vrouw van 40 jaar uit Jubbega.

Kootstertille: inbraak
Tussen zaterdag en maandag werd ingebroken in een opslaghok van een bedrijf aan de Markowei. Door verbreking van het hangslot, kwam men in het hok. Uit het hok werden een 15-tal gebruikte ventilatoren weggenomen. Aangifte werd gedaan door een man van 34 jaar uit Leeuwarden.

Lemmer: inbraak woning en diefstal auto
In de loop van maandagochtend is ingebroken in een woning aan 't Wyd. Er werden onder andere een portemonnee, een koffer en een GSM ontvreemd. Vanaf het aanrecht werden autosleutels meegenomen. Met deze sleutels werd de voor de woning staande auto weggenomen. In de auto lag nog een golfset. De technische recherche heeft sporenonderzoek verricht. Een 57-jarige inwoner van Lemmer heeft aangifte gedaan.

Sneek: gestolen auto aangetroffen
De politie had een melding gekregen dat er met een auto werd gescheurd door Sneek. De gestolen auto werd maandagochtend op een terrein achter een pand aan de Alddyk aangetroffen. De auto had onder andere door een haag met een houten hek gereden, was 30 meter verderop tot stilstand gekomen, weer vooruit gereden en tegen de achterkant van een bushokje gereden. Twee ruiten en twee staanders van de abri sneuvelden. Vervolgens was de bestuurder weer achteruit gereden en ongeveer 40 meter achteruit een grote haag ingereden. De auto is weggesleept.

Voor inlichtingen: Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8271