Grote teleurstelling uitspraak rechter over wachtlijsten

Datum nieuwsfeit: 14-02-2000
FVO

Persbericht: grote teleurstelling uitspraak rechter over wachtlijsten

14 februari 2000

Grote teleurstelling bij ouders verstandelijk gehandicapten

Mensen met een verstandelijke handicap in de kou na uitspraak rechter

Negen ouders stonden op 14 februari voor de rechter. Zij eisten op korte termijn zorg voor hun zoon of dochter. De president van de rechtbank te Zwolle onderstreept de zorgwekkende situatie van mensen met een verstandelijke handicap op een wachtlijst. Zij worden geconfronteerd met de ernstige gevolgen van het capaciteitsbeleid van de Staat der Nederlanden. Het zorgkantoor zou daarvoor, volgens de rechter, niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

De rechter heeft het recht op zorg van de negen verstandelijk gehandicapten erkend. Zij hebben zorg nodig en ze zijn er voor verzekerd. De overheid heeft echter onvoldoende plaatsen gecreëerd. Vandaar dat de Federatie van Ouderverenigingen overweegt om de Staat der Nederlanden aan te spreken op haar verantwoordelijkheid in dezen.

Voor de betrokken ouders is de situatie nu volstrekt onduidelijk. Waar kunnen zij terecht om de aanspraak op zorg gerealiseerd te krijgen? Ze betalen hun verzekering, maar kunnen de verzekeraar niet aansprakelijk stellen. Vandaar dat tegen de uitspraak van de rechter beroep aangetekend zal worden.