Koeien meer op stal door voorgestelde mestbeleid

Productschap Zuivel

Lto.jpg (25608 bytes)

Koeien meer op stal door voorgestelde mestbeleid

Melkveehouders willen koeien in de wei houden

De koe hoort in de wei en bij het Nederlands landschap en dat moet vooral zo blijven. Tegen die achtergrond heeft de vakgroep LTO Melkveehouderij de brochure Weidegang uitgebracht als uitwerking van een der centrale thema´s uit de eerder uitgebrachte toekomstvisie van de Nederlandse melkveehouderij (`Uitzicht op een veelzijdige toekomst´). Als het voorgestelde mestbeleid ongewijzigd wordt doorgevoerd, zullen volgens de vakgroep de komende jaren steeds minder koeien buiten lopen en meer dieren het hele jaar op stal worden gehouden.

Naast het zeer ingrijpende mestbeleid zijn er meer factoren, die melkveehouder doen besluiten om hun dieren het hele jaar rond op stal te zetten. Hierbij spelen economische overwegingen een rol, alsook schaalvergroting in de bedrijfstak en de opmars van het automatische melksysteem (melkrobot). Als koeien minder in de wei lopen, leidt dit tot lagere en beter beheersbare mineralenstromen. Bij lagere mineralenverliezen hoeft de veehouder minder heffing wegens milieubelasting te betalen (MINAS-systeem).

De LTO-vakgroep wil de gewenste weidegang stimuleren, omdat hierbij niet alleen de gezondheid en het welzijn een rol spelen maar tevens de beeldvorming rond deze bedrijfstak aan de orde is. De samenleving hecht grote waarde aan koeien in de wei en met het oog op het behoud van maatschappelijk draagvlak voor de rundveehouderij willen de melkveehouders zelf actie nemen.

Om de ontwikkeling naar minder dieren in de wei tegen te gaan, stelt de vakgroep LTO Melkveehouderij een reeks maatregelen voor, die enerzijds zijn gericht op de eigen achterban en anderzijds op de overheid die een aantal ontwikkelingen kan stimuleren. Het gaat hierbij onder meer om een betere verkaveling en een verdere grondgebondenheid (aantal dieren per hectare), bevordering van meer kennis over weidegang en lagere milieunormen voor bedrijven, die de koeien buiten laten grazen. Ook verdient het overweging om extra (welzijns)eisen te stellen aan bedrijven, die de dieren ook zomers op stal houden.

Noot voor redacties