Besluit vaststelling verzekeringsplicht contactdocenten

Ernst & Young

Belastingadviseurs
Besluit vaststelling verzekeringsplicht contactdocenten
Op 14 februari jl. heeft het Landelijk instituut sociale verzekeringen een besluit gepubliceerd omtrent de beoordeling van verzekeringsplicht van contactdocenten.

Contactdocenten zijn personen die tegen vergoeding opdrachten van tijdelijke aard uitvoeren. De opdrachten hebben betrekking op het geven van onderwijs aan cursisten, waarbij persoonlijke kennis en vaardigheden worden overgedragen. Om te toetsen of de contactdocenten verplicht zijn verzekerd voor de werknemersverzekeringen moet primair worden vastgesteld of sprake is van een echte dienstbetrekking. Volgens het besluit is hiervan sprake indien wordt voldaan aan één van de volgende voorwaarden:

- er wordt expliciet een schriftelijke overeenkomst tussen een opdrachtgever en een contactdocent aangegaan; - de contactdocent verricht gedurende drie opeenvolgende maanden in iedere week persoonlijk werkzaamheden bij één opdrachtgever; - de contactdocent verricht gedurende drie opeenvolgende maanden tenminste 20 uur per maand persoonlijke werkzaamheden bij één opdrachtgever.
Indien er op basis van deze voorwaarden geen echte dienstbetrekking aanwezig is, dient er getoetst te worden of er sprake is van een zogenoemde fictieve dienstbetrekking danwel de activiteiten in het kader van de werknemersverzekeringen in een onderneming worden verricht. In het besluit van 14 februari zijn voorwaarden opgenomen wanneer er in dit kader voor de werknemersverzekeringen sprake is van zelfstandig ondernemerschap. Enkele aandachtspunten die hierbij een rol kunnen spelen zijn:

- omvang van de investeringen;

- aanwezige bedrijfsruimte;

- aansprakelijkheid;

- economische onafhankelijkheid en samenstelling orderportefeuille.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de adviesgroep Loonbelasting en Sociale Verzekering