Nieuws naar aanleiding van de Vakbeurs voor de Tuinbranche

Bloemen Bureau Holland

14 februari 2000

Nieuws uit de Tuinbranche

Naar aanleiding van de Vakbeurs voor de Tuinbranche (VTB) zijn er voor de tuinbranche weer wat nieuwtjes te melden.

De VTB
De Vakbeurs voor de Tuinbranche van januari 2000 werd bezochte door 24.508 bezoekers. In vergelijking tot de beurs van 1999 zijn dit ruim 3000 bezoekers minder. Uit de registratie is gebleken dat de helft van de bezoekers bij een tuincentrum of hoveniersbedrijf werken. Opvallend is dat de meeste belangstelling van de bezoekers uitgaat naar levend groen. Dit is opvallend want juist deze productgroep is niet ruim vertegenwoordigd op de VTB. De beurs wordt niet gezien als de bron voor nieuwigheden. Veel bezoekers gebruiken de beurs in de Utrechtse jaarbeurshallen voor kontakten met leveranciers. Omdat de beurs in de rustige winterperiode valt, kan men een VTB bezoek als een Dagje uit zien!

Tuinweb op internet
De vereniging Belangenbehartiging Tuinbranche (VBTB) start half februari een internetsite over de tuin en tuinieren. De site www.tuinweb.nl moet onafhankelijke voorlichting geven aan consumenten. De groenjournalisten Loes Langendijk en Thea Seinen verzorgen de inhoud. Deze nieuwe site werd op de VTB gepresenteerd.

Tuinpluimen
De Gouden en Zilveren tuinpluimen zijn ook dit jaar tijdens de VTB uitgereikt. Het gaat daarbij om nieuwe en vernieuwende producten voor de particuliere tuin. Niet alle tuinpluimen zijn even bruikbaar voor de beroepsmatige geïnteresseerde hovenier. Het geeft wel een beeld van de ontwikkelingen in de (particuliere) tuinbranche. In de categorie tuingereedschappen was de gouden pluim voor de Combi-vijverschaar. Met de schaar zijn planten onder en boven water af te knippen. De gouden pluim voor verzorging ging naar de aquabalance vijvervlotter. Met deze vlotter is het water in de vijver op peil de te houden. In de categorie tuininrichting ging de gouden pluim naar een regendoorlatende sierbestrating. Ten slotte werd de laatste gouden pluim voor decoratie uitgereikt aan de Fun Sprinkler.

(Bron: Tuin & Landschap)