Bijna helft van de jonggehandicapten actief

Datum nieuwsfeit: 14-02-2000

Persbericht d.d. 14/02/00

Bijna helft jonggehandicapten actief

45% van de jonggehandicapten die langer dan vijf jaar een Wajong-uitkering hebben zijn op de een of andere manier actief. Dit kan betekenen dat zij werken als vrijwilliger, maar zij kunnen ook een WSW-werkkring hebben, of in loondienst of als zelfstandige werken. Over het algemeen vinden de Wajong'ers de uitvoering van de wet op het punt van de aanvraag en de toekenning van de uitkering voldoende. De afhandeling van aanvragen voor een voorziening kan worden verbeterd. Dit blijkt uit een onderzoek dat door het Gak in opdracht van het Lisv is uitgevoerd naar de klanttevredenheid bij mensen met een Wajong-uitkering. Het Lisv komt op basis van het rapport tot de conclusie dat de uitvoering van de Wajong over het algemeen voldoende is. Het onderzoek naar de klanttevredenheid wordt jaarlijks herhaald.

Werk
Geconcludeerd kan worden dat er bij een aanzienlijk deel van de mensen met een Wajong-uitkering sprake is van het verrichten van werkzaamheden, in welke vorm dan ook. Veel Wajong'ers geven aan ook vrijwilligerswerk te zien als werk. Het aantal mensen die langer dan vijf jaar een Wajong-uitkering hebben en aangeven te werken is in vergelijking met de Lisv-statistieken vrij hoog. Volgens deze statistiek heeft ongeveer 25% van de Wajong'ers een betaald dienstverband.

Ongeveer driekwart van de onderzochte groep die langer dan vijf jaar een Wajong-uitkering heeft, geeft aan de huidige dagbesteding geschikt te vinden. Het overige kwart is nog bezig of is van plan in de toekomst te zoeken naar werk, scholing of dagactiviteiten. Het merendeel van deze groep, een kleine 20.000 mensen, zegt daarbij behoefte te hebben aan meer ondersteuning. Het Lisv gaat over de aanpak van deze groep in het kader van de wet REA afspraken maken met de uitvoeringsinstelling.

Uitvoering
De onderzochte groep is over het algemeen positief over de uitvoering van de aanvraag en toekenning van de Wajong-uitkering. Voor verbetering vatbaar is het taalgebruik in de toelichtingen in brieven en in het voorlichtingsmateriaal. Het Lisv vindt dat dit op korte termijn moet gebeuren.
De afhandeling van aanvragen voor voorzieningen duurt gemiddeld 5 tot 7 maanden. Ook dit wil het Lisv verbeteren.

Dit persbericht is gebaseerd op het volgende onderzoeksrapport: 'Onderzoek onder cliënten met een Wajong-uitkering'.