GLTO-informatieavonden in Dalfsen

Datum nieuwsfeit: 15-02-2000

GLTO organiseert drie informatieavonden TOEKOMST AGRARISCH BEDRIJF ONDERWERP VAN GESPREK

DALFSEN - Wat voor mogelijkheden heeft de landbouw nog om zich te ontwikkelen binnen de huidige regelgeving met al zijn beperkingen? Dat is de centrale vraag op een drietal bijeenkomsten die de Dalfser afdeling van het GLTO deze maand organiseert. Aan het initiatief verlenen ook de gemeente Dalfsen, de Rabobank Dalfsen-Lemelerveld, de Stichting Stimuland, de OAJK en JAV hun medewerking.

De bijeenkomsten zijn het vervolg op een onderzoek naar de landbouwontwikkeling in Dalfsen en Nieuwleusen. Dit onderzoek werd in 1999 uitgevoerd door een stagiaire in samenwerking met GLTO Deventer. De resultaten zijn gebundeld in een omvangrijk rapport dat voor een grote groep agrariërs interessant kan zijn.

Ervaringen van collega's
Op de bijeenkomsten, die allemaal om 20.00 uur beginnen, zal een toelichting gegeven worden op het rapport met de titel 'Landbouw Ontwikkelings Discussie'. Daarnaast zal een aantal agrariërs zijn ervaringen delen met collega's. Op de eerste avond, die plaatsvindt op dinsdag 15 februari in café-restaurant Het Roode Hert in Ankum vertelt de heer J. ten Kate uit Koekange over zijn bedrijf. Hij heeft gekozen voor flinke groei op een duurzame manier en met oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. De heer E. v.d. Kolk uit Oudleusen gaat in op de overstap die hij maakte naar de teelt van onder meer asperges en aardbeien. De producten worden voornamelijk aan huis verkocht. Ook de agro-toeristische mogelijkheden probeert hij een plaats te geven in zijn bedrijfsvoering. De heer M. Dijk uit Oudleusen sluit deze avond de rij van sprekers. Hij stopte met zijn varkenshouderij en werkt nu als buschauffeur. Daarnaast teelt hij nieuwe gewassen en is bezig met het opzetten van een camping. De tweede avond vindt plaats op woensdag 23 februari in café-restaurant Madrid in Hessum. Op deze avond spreken de heren H. Lankhorst uit Oldebroek, H. Hiemstra uit de Vinkenbuurt en H. de Lange uit Ommen. Lankhorst is pachter op een landgoed in Gelderland en houdt zich bezig met uitbreiding van zijn ecologische bedrijfsvoering. Hiemstra vertelt over de groei van zijn melkveehouderij. De koeien worden gemolken met een melkrobot. Onlangs schakelde hij bovendien over naar ecologische bedrijfsvoering. De Lange gaat in op de manier waarop hij de groei van zijn bedrijf aanpast op kwetsbaar natuurland. Op de derde, en tevens laatste, bijeenkomst op dinsdag 29 februari in café-restaurant Jansen in Lemelerveld vertelt de heer A.B. Zemmelink uit Lemelerveld hoe hij zijn bedrijf heeft voorbereid op de toekomst. Zijn plaatsgenoot, de heer P.A. Huysmans, bouwde zijn traditionele landbouwbedrijf om naar een bomenkwekerij. Over het hoe en waarom van zijn keuze zal hij deze avond meer vertellen. De laatste spreker is G. Boeing uit Barchem. Samen met acht andere bedrijven verwerkt hij varkensmest door middel van algentoevoeging.

Forum
Tijdens alle avonden geeft GLTO-voorzitter H. Oegema een toelichting op het rapport Landbouw Ontwikkelings Discussie. Na de inleidingen van de sprekers staan er forumdiscussies op het programma. Hierin hebben zitting de heren G. van Gijssel (wethouder gemeente Dalfsen), H. van Lubek (Rabobank Dalfsen-Lemelerveld), E. Kremer of B. Neevel (Stichting Stimuland) en M. Jochemsen van de OAJK en JAV.
Meer informatie
Voor meer informatie over deze bijeenkomsten kan contact worden opgenomen met de secretaris van de GLTO, de heer J. v.d. Vegte. Zijn telefoonnummer is 0529-401821.

Naar index
Dalfsen, februari 2000