VersaTel stelt nieuwe glasvezelringen Benelux in werking

Datum nieuwsfeit: 15-02-2000

VersaTel stelt drie nieuwe glasvezelringen in de Benelux in werking

Amsterdam- 15 februari 2000 - VersaTel Telecom International N.V. heeft vandaag bekend gemaakt dat het drie nieuwe glasvezelringen in de Benelux in werking heeft gesteld. Al eerder is aangekondigd dat de Randstad ring, met een lengte van 440 km en lopend tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Breda, Rotterdam, Rijswijk (Den Haag) en Haarlem, operationeel is.

De STM-64 Limburg Ring heeft een lengte van 650 km en verbindt de Nederlandse steden Breda, Eindhoven, Venlo, Heerlen, Den Bosch en Maastricht met de Belgische steden Luik, Hasselt, Leuven, Brussel en Antwerpen. De STM-16 'Golden Triangle' ring heeft een lengte van 250 kilometer en verbindt de drie belangrijkste steden in Vlaanderen: Antwerpen, Brussel en Gent. De STM-16 Noord-Holland ring heeft een lengte van ruim 100 km en verbindt de Nederlandse steden Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. In combinatie met de Randstad ring, vertegenwoordigen deze vier ringen ongeveer 1.400 km operationele glasvezel en voltooit dit de eerste fase van VersaTel's breedband Overlay Network.

De STM-64 Randstad en Limburg ringen kunnen verkeer vervoeren met een snelheid van 10 Gbit/s, de snelste technologie die op dit moment beschikbaar is, en vormen een belangrijke oplossing voor de schaarste aan breedband capaciteit in de Benelux. De STM-16 Noord-Holland en Golden Triangle ringen vervoeren verkeer met een snelheid van 2,5 Gbit/s en zullen in de toekomst opgewaardeerd worden tot STM-64 snelheid.

In tegenstelling tot de meeste lange afstand ringen, is VersaTel's Overlay Network zo ontwikkeld dat het mogelijk is om klanten via local access rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten. Hiernaast maakt het netwerkdesign het mogelijk om verbindingen met MDF locaties te realiseren om DSL diensten aan te kunnen bieden. Ook bedrijvenparken en stadsringen kunnen rechtstreeks op glasvezel aangesloten worden om breedband local access verbindingen voor bedrijven te optimaliseren.

Gary Mesch, CEO en President van VersaTel Telecom International N.V., verklaarde: "Deze glasvezelringen markeren een belangrijke uitbreiding van ons breedband netwerk. Deze ringen bestrijken het meest bedrijfsdichte gebied in de Benelux waardoor we nu zakelijke klanten, carriers en ISP's breedbandige local access verbindingen kunnen bieden. We zijn ervan overtuigd dat de Benelux een enorme groei zal laten zien in data en Internet gebruik conform de evolutie van de 'Nieuwe Economie' en daarnaast bouwen wij de meest vertakte alternatieve breedband infrastructuur in de regio om het zogeheten 'laatste kilometer probleem' op te lossen."

VersaTel Telecom International N.V. is een snelgroeiende, 'local access' netwerkoperator, gevestigd in Amsterdam, die zich voornamelijk richt op de Benelux en de Duitse regio Noordrijn-Westfalen. VersaTel is in oktober 1995 opgericht, is in bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland en België en telt meer dan 24.000 zakelijke klanten en 900 werknemers. VersaTel bouwt sinds medio 1998 aan een breedbandig netwerk dat gebruik zal maken van de modernste netwerktechnologieën om aan bedrijven in de Benelux breedbandige spraak-, data- en Internet diensten te kunnen bieden. VersaTel is een beursgenoteerde vennootschap die zowel een notering heeft aan de Amsterdamse AEX-Effectenbeurs als aan de Nasdaq National Market onder het symbool 'VRSA'. Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar op: www.versatel.com/.

(Bepaalde verklaringen in dit persbericht zijn 'toekomstgericht' binnen de context van de 'Private Securities Litigation Act' uit 1995. Dergelijke verklaringen zijn uitsluitend gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van VersaTel Telecom International NV, en zijn onder voorbehoud van een aantal risicofactoren en onzekerheden, zoals, maar niet beperkt tot, technologische veranderingen en wijziging in marktvereisten, afname in de vraag naar producten of diensten van het bedrijf, het onvermogen om tijdig nieuwe technologieën, producten en diensten te ontwikkelen en te introduceren, verlies van marktaandeel, druk op de prijzen als gevolg van concurrentie en het onvermogen om bepaalde marketing- en distributieregelingen in stand te houden, die er voor kunnen zorgen dat de feitelijke resultaten of prestaties van het bedrijf wezenlijk kunnen verschillen van de in dit persbericht beschreven resultaten en prestaties. Voor een gedetailleerdere omschrijving van de risicofactoren en onzekerheden met betrekking tot het bedrijf kunt u de Bedrijfsprospectussen en -rapporten raadplegen die van tijd tot tijd bij de Securities and Exchange Commission gedeponeerd worden.)

Noot voor redacties