FNV Bondgenoten sluit eerste 'Water-CAO' met Connexxion

Datum nieuwsfeit: 15-02-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten sluit eerste 'Water-CAO'

FNV Bondgenoten heeft met vervoerder Connexxion overeenstemming bereikt over een tweejarige CAO voor het personenvervoer over water. Het is de eerste CAO voor deze branche waarin onder meer afspraken zijn gemaakt over een functiewaarderingsonderzoek, het terugbrengen van de werkweek naar 38 uur in twee jaar en een loonsverbetering van 3,25% per jaar. Zodra de leden akkoord zijn gegaan, zal wordt het proces in gang gezet om tot een algemeen verbindend verklaring te komen.

'We praten over een heel nieuwe bedrijfstak, waarin zeker op het gebied van de functies nog orde op zaken moet worden gesteld' licht Jaap van Zeben toe. 'Daarom zijn uitgebreide afspraken gemaakt over een functiewaarderingsonderzoek, waarin deskundigen van FNV Bondgenoten, CNV en Connexxion zullen samenwerken.' De arbeidstijden in de branche lopen op dit moment nog sterk uiteen en liggen soms zelfs boven de 40 uur. Zeben: 'Vandaar dan ook de afspraak om in twee jaar tijd terug te gaan naar 38 uur. Dat zal gebeuren in de vorm van ADV dagen. In 2001 zijn voor het eerst 6 ADV-dagen beschikbaar die buiten het seizoen, dus in de periode tussen 1 oktober en 1 april zullen worden gepland.'
De werknemers krijgen dit jaar met terugwerkende kracht per 1 januari een loonsverhoging van 2,5% en per 1 juli nog eens 0,5%. Daarnaast krijgen ze ook een eenmalige uitkering van 0,25%. Voor 2001 zijn dezelfde afspraken gemaakt.
Verder zijn tussen de partijen afspraken gemaakt over het dichten van de ANW-hiaat en een uitkering bij een 12,5 jarig dienstverband.

Het voorstel zal de komende veertien dagen aan de leden worden voorgelegd. Onder het CAO-akkoord vallen: Naco Ferry Dienst (Noordzeekanaal), Fast Flying Ferries (Amsterdam-Velzen), Naco Rederij (Enkhuizen-Stavoren) en de Snelboot Urk-Enkhuizen (alleen onderdeel van de Connexxion-groep).

Meer informatie:
Jaap van Zeben, bestuurder FNV Bondgenoten, telefoon 06-51256288 of (030) 2637194

Michel van der Maas, voorlichter, telefoon (030) 2738478 of 06-22528666.

15 feb 00 13:23