Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Honda met buitenboordmotoren op de Hiswa

Datum nieuwsfeit: 15-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Honda op de Hiswa

(15 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Honda is 's werelds grootste fabrikant van viertakt verbrandingsmotoren. Motoren voor auto's en motorfietsen maken daar een groot deel van uit maar zeker niet onbelangrijk zijn ook een aantal andere producten als bromfietsen, generatoren, grasmaaiers en ook buitenboordmotoren. Inmiddels maakt Honda al zo'n dertig jaar buitenboordmotoren en in een tijd dat ze allemaal nog volgens het aloude tweetaktprincipe werkten ging Honda meteen voor de viertakt technologie. Een schone verbranding, geen olieresten in de uitlaatgassen (en vervolgens in het water!), laag brandstofverbruik en een laag geluidsniveau waren en zijn nog steeds de doorslaggevende argumenten.

Daarom had Honda's allereerste 7,5 pk buitenboordmotor al een bovenliggende nokkenas die door een getande riem werd aangedreven. Nog steeds zijn de twee-cilinder 8 pk, 9,9 pk en 15 pk motoren op dezelfde wijze opgebouwd. De twee laatstgenoemde zijn inmiddels, net als veel Honda automotoren, voorzien van een stel balansassen om trillingen tot een minimum terug te brengen.

Met name de grotere buitenboordmotoren maken gebruik van de techniek en zelfs een aantal exact dezelfde componenten uit de Honda automobielen. Zo zijn de 75 en 90 pk motoren bijvoorbeeld rechtstreeks afgeleid van de Civic.

Het paradepaardje vormt de topklasse buitenboordmotor van Honda, de BF13O met een vermogen van 130 pk. Die is gebaseerd op het motorblok van de Accord, inclusief de twee balansassen om een rustige loop te garanderen. Natuurlijk komt er nog het één en ander bij kijken om van een automotor een buitenboordmotor te maken. In de eerste plaats staat de krukas in een buitenboordmotor verticaal, zodat het hele oliecirculatiesysteem en het carter aangepast moeten worden. Het koelwater komt rechtstreeks uit het vaarwater, zodat de temperatuurregeling daarop in moet spelen. Bovendien worden vooral bij het varen op zout water zowel voor de binnen- als de buitenzijde van de motor hoge eisen gesteld aan de corrosiebestendigheid.

Honda's buitenboordmotoren zijn, net als de automotoren, voorzien van een volledig elektronisch motormanagement voor benzine-injectie en ontsteking. Specifiek voor de maritieme toepassing is er een beveiliging voor overtoeren, hoge koelwatertemperatuur en oliedruk.

Mede dankzij de toepassing van componenten uit de automotoren, zoals zuigers, drijfstangen, kleppen en een groot aantal andere onderdelen verzekert Honda haar gebruikers van een evengrote betrouwbaarheid en lange levensduur op het water als op de weg.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie