Unilever en iVillage vormen nieuw internetbedrijf

Unilever

Unilever en iVillage vormen nieuw internetbedrijf
15 februari 2000

Investering van $200 miljoen in geld, intellectueel eigendom, marketing en andere middelen

Unilever en iVillage Inc. hebben een zelfstandig bedrijf opgericht dat vrouwen een zeer gerichte consumentenservice gaat bieden; een reeks interactieve, op maat gesneden on line diensten, producten op het gebied van schoonheids- en persoonlijke verzorging alsmede persoonlijke productadviezen.

Het bedrijf zal onafhankelijk van Unilever en iVillage als een afzonderlijke onderneming functioneren. Voor het eerst kunnen vrouwen één onpartijdige, uitgebreide site bezoeken voor al hun wensen op het gebied van schoonheidsverzorging. De site zal boeiend zijn en innovatieve diensten bieden die met schoonheidsverzorging te maken hebben en commerciële oplossingen bieden die niet beperkt zijn tot specifieke merken of producenten.

Dit nieuwe bedrijf combineert de expertise van de marktleider in het bereiken van vrouwen on line met die van s werelds grootste bedrijf op het gebied van persoonlijke verzorgings-producten, aldus Charles B. Strauss, president van Unilevers Business Group Huishoudelijke em Persoonlijke Verzorging, Noord-Amerika. De uitgebreide, onafhankelijke, redactionele inhoud van iVillage.com, gecombineerd met Unilevers marketing-expertise creëert een bijzonder krachtige speler in de markt voor cosmetica en persoonlijke verzorging.

Unilever en iVillage zijn van plan fl. 450 miljoen (EUR 204 miljoen/$200 miljoen) aan de onderneming bij te dragen in de vorm van geld, intellectueel eigendom, marketingactiviteiten en andere middelen, on line en off line, ter ondersteuning van het initiatief. Unilever zal zowel een geldbedrag als sponsoring en promotionele activiteiten inbrengen. iVillage stelt haar Beauty Channel, haar technologie alsmede een bedrag voor promotionele activiteiten ter beschikking. Het bedrijf zal inkomsten genereren via reclame, sponsoring en electronische verkoop van schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten op het gebied van schoonheid en persoonlijke verzorging. Het hoofdkantoor van het bedrijf zal gevestigd worden in New York City.

Met behulp van Unilevers bestaande klantenbestand en haar positie als een van 's werelds grootste adverteerders vergroot dit initiatief onze reikwijdte en versterkt het ons vermogen het merk en de kwaliteiten van iVillage nog beter te benutten, zowel on line als off line," aldus Candice Carpenter, chief executive officer van iVillage. "Unilever-producten zijn te vinden in vrijwel elk huishouden in Amerika. Met haar grote bereik, voortreffelijke marketing-vaardigheden en grondige kennis van het Internet is Unilever een logische partner voor ons. Wij streven er beiden naar onze consumenten het meest gevarieerde pakket aan te bieden met praktische oplossingen en toegang tot toonaangevende experts in de branche voor schoonheids- en persoonlijke verzorging.

Vijfentachtig procent van Unilevers producten wordt gekocht of gebruikt door vrouwen, aldus Strauss. Deze nieuwe onderneming biedt die oplossingen op het gebied van schoonheids- en persoonlijke verzorging die vrouwen zoeken. Het is een uitbreiding van de voortvarende interactieve strategie die Unilever is begonnen door de ontwikkeling van de wereldwijde Interactive Brand Centers in Noord-Amerika, Europa en Singapore en door onze samenwerking met belangrijke interactieve partners, zoals AOL, Microsoft en Excite@Home.

David L. Stern, voormalig vice-president van Unilevers Interactive Brand Center (IBC), is benoemd tot chief executive officer van het nieuwe bedrijf. Naast Stern zullen de komende maanden talentvolle medewerkers worden aangetrokken.

Dit initiatief geeft consumenten meer mogelijkheden, door persoonlijke diensten en gevarieerde producten aan te bieden, aldus Stern. Uit ervaring weten we dat vrouwen een compleet, niet aan één bedrijf gebonden pakket van producten en diensten willen, waarin het beste wordt aangeboden. Daarom zal in deze omgeving geen enkele partner of fabrikant ten aanzien van producten of informatie worden bevoorrecht.

Achtergrondinformatie

Over iVillage.com: The Women's Network

iVillage.com: The Women's Network (www.ivillage.com en AOL-trefwoord: ivillage) is het toonaangevende on line vrouwennetwerk dat praktische oplossingen aandraagt en vrouwen tussen de 25 en 54 jaar dagelijks de helpende hand biedt. iVillage.com is onderverdeeld in merkgroepen die zich concentreren op voor vrouwen belangrijke kwesties en die interactieve diensten verschaffen, alsmede een klankbord van andere vrouwen en on line toegang tot experts via 16 themakanalen en diverse winkelgebieden. De themakanalen omvatten onder meer Parent Soup, allHealth, MoneyLife, Career, Work from Home, Relationships, Beauty, Election 2000, Diet & Fitness, Click!: Where Computers Make Sense, Pets, Travel, ParentsPlace, Food, Book Club en Astrology, en worden aangevuld met winkels als iBaby, iMaternity, PlusBoutique.com en Shopping Central. iVillage Inc., opgericht in 1995 met hoofdkantoor in New York City, is een nieuw mediabedrijf en inmiddels erkend als leider in deze sector voor wat betreft het ontwikkelen van innovatieve sponsoring en handelsrelaties die aansluiten bij de wens van marketeers om vrouwen te bereiken die dezelfde behoefte aan relevante informatie en diensten hebben als leden van iVillage.com.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)