Siemens koppelt Moby tracingsysteem met Profibus-DP-netwerk

Siemens Nederland N.V.

AD SE 199907.144

Den Haag, dinsdag 15 februari 2000

Siemens koppelt geheugens en schrijf-/leesapparatuur van Moby tracingsysteem met Profibus-DP-netwerken

Siemens heeft voor de Moby tracingsystemen de nieuwe koppelingen ASM450 en ASM451 op de markt gebracht. Hiermee kan men de diverse uitvoeringen van het Moby-tracingsysteem koppelen met Profibus-DP-netwerken. Moby functioneert door data, met SLG-schrijf-/leesterminals, in mobiele MDS-geheugens te plaatsen, dan wel uit te lezen. De nieuwe koppelmodules zijn voorzien van interface-functies om data zelfstandig van het ene protocol naar het andere over te zetten. Hiermee wikkelen de koppelmodules via de SLG het dataverkeer met deze MDS-geheugens zelfstandig af. De kabellengte tussen een koppelmodule en een SLG mag afhankelijk van de configuratie maximaal 1000 meter bedragen. De gegevens uit de ASM-koppelmodule worden via het Profibus-netwerk over-gedragen aan een bovenliggend besturingssysteem. Vanuit deze besturing kunnen ook langs de omgekeerde weg gegevens worden aangeboden voor het inlezen van data in de MDS-geheugens. Als besturingssystemen kunnen naast de Simatic S5- en S7-PLC's, alsmede Sicomp industriële computers van Siemens, ook besturingen van andere fabrikanten worden toegepast, die als master functioneren in een Profibus-DP-netwerk.

Siemens levert voor de verschillende industriële toepassingen vier Moby tracing-systemen. Moby-F wordt gebruikt in de logistiek en de distributie, bijvoorbeeld met containers, kisten, dozen en andere ladingdragers. Moby-E wordt zowel in logistiek en distributie, als in de industriële productie toegepast, bijvoorbeeld voor gereedschappen en gereedschapmagazijnen. Moby-I vindt toepassing bij de industriële productie waar hoge eisen worden gesteld aan de betrouwbaarheid, het dynamisch schrijf-/leesgedrag en de beschermingsklasse, bijvoorbeeld bij gereedschaphouders en skids. Moby-V is speciaal ontworpen voor het rail- en wegtransport.

De mobiele MDS-geheugens worden bij de Moby-tracingsystemen direct op producten, verpakkingsmateriaal of ladingsdrager aangebracht. De MDS-en worden met een radiofrequentie-signaal contactloos beschreven of gelezen. Hierdoor is gebruik onder extreme productie- of omgevingscondities mogelijk. Voor de verwerking of bewerking van de data uit de geheugens in het bovenliggende besturingssysteem wordt de SLG met een seriële verbinding op de ASM aangesloten.

De nieuwe ASM-koppelmodules zijn uitgevoerd in de hoge beschermingsklasse IP 67 en voorzien van gestandaardiseerde steekverbindingen met een schroefhuls voor aansluiting op Profibus. De ASM450 is voor toepassing bij Moby-I, -E, -F en -V, terwijl de ASM451 alleen bij Moby-I wordt gebruikt. De ASM451 is hiertoe voorzien van de optie 'Filehandling', een databeheersingssysteem verwant aan DOS voor MDS-geheugens. Hiermee kan men de koppelmodules met behulp van functiebouwstenen op een eenvoudige manier integreren in Simatic S5- en S7-besturingen.

Op een ASM-koppelmoduul kan men maximaal twee
SLG-schrijf-/leesapparaten aansluiten. Voor realtime-applicaties in de productie, met een nominale leessnelheid tot 1000 bytes per seconde en een afstand tot 1 meter tussen ASM en SLG, kan men volstaan met het aansluiten van één SLG. Bij applicaties waarbij de vermindering van de kosten op de voorgrond staat kan men twee SLG's aansluiten, die gemultiplext in de tijd worden aangesproken. Als alternatief voor het aansluiten van de tweede SLG beschikt de ASM 450 over twee digitale ingangen of twee digitale uitgangen. Hiermee kan men bijvoorbeeld de signalen van fotocellen verwerken, dan wel meldapparatuur of wissels in de installatie aansturen.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer H.A. Brunott,
tel. (070) 333 3995

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325