Siemens presenteert Panel PC als onderdeel van nieuwe lijn

Siemens Nederland N.V.

AD PT 199909.173

Den Haag, dinsdag 15 februari 2000

Siemens presenteert Panel PC als onderdeel van een geheel nieuwe lijn Simatic industriële PC's

Siemens heeft het gehele spectrum Simatic PC's voor industrieel gebruik op de laatste stand van de techniek gebracht. De Panel PC's uit deze serie worden gebruikt voor het visualiseren op de werkvloer. Kenmerkend voor deze typen is de zeer geringe inbouwdiepte. Vernieuwd zijn niet alleen de 19 inch Rack PC's voor inbouw in schakelkasten, maar ook de Box PC's. Deze zijn zo compact uitgevoerd dat zij in ieder schakelpaneel, console of zelfs in een machineframe zijn onder te brengen. De verschillende typen Simatic PC's zijn leverbaar in diverse uitvoeringen en computerperformance.

Het nieuwe topmodel bij de innovatie van de Simatic Panel PC's is de RI45 PIII met een Pentium III-processor en een klokfrequentie van 450 MHz. De processor is geplaatst op een 'alles in één'-moederbord voor een industriële omgeving. Dit moederbord is tevens geschikt voor ECC-RAM-geheugens. De PC wordt standaard geleverd met een 8,6 Gbyte harde schijf en een 64 Mbyte werkgeheugen dat is uit te breiden tot
768 Mbyte. Als besturingssysteem is Windows NT 4.0 WS of Windows 98 toegepast in Engels of Duits.

De nieuwe Panel PC heeft een robuuste uitvoering. Het front heeft bij gesloten afdekschuif voor diskettes en CR-ROM een beschermingsklasse IP 41.
De RI45 PIII heeft een geïntegreerde interface voor Profibus DP/MPI met een overdrachtssnelheid tot 12 Mbit/s. Dit voor het aansluiten van alle apparatuur met een genormaliseerde Profibus-DP-interface en voor alle Simatic-S7- en aanverwante apparatuur. Verder heeft de nieuwe Panel PC standaard aansluitingen voor 10 Mbit/s Ethernet en voor 100 Mbit/s Fast Ethernet. Verder zijn er vijf PCI- en drie ISA-insteekplaatsen, alsmede een gecombineerde PC/ISA-insteekplaats.

Voor het aansluiten van periferie-apparatuur zijn er standaard twee USB-interfaces. Verder heeft de nieuwe PC drie vrije plaatsen voor loopwerken van diskettes en
CD-ROM. De sound-functie met een uitgang voor stereo-luidsprekers is geschikt voor multimedia-toepassingen. De RI45 PIII is standaard uitgevoerd met een watchdog voor beveiligingsdoeleinden, een temperatuurbewaking en een uitgang waar alle storingen gemeenschappelijk worden gemeld.

Gebruikte afkortingen
ISA Industry Standard Architecture
MPI Multi Point Interface
PCI Peripheral Component Interconnect