Inbreng PvdA wijziging regulerende energiebelasting

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000
Partij van de Arbeid

16 februari 2000

Schriftelijke inbreng PvdA-fractie wijziging regulerende energiebelasting (26 972)

Woordvoerder: Ferd Crone

De leden van de PvdA fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsontwerp waarin een speciaal tarief voor de regulerende energiebelasting voor glastuinbouw wordt voorgesteld. Deze leden accepteren dat, bij gebrek aan toestemming van de Europese Commissie voor een nihil-tarief, het kabinet voor een andere heffingshoogte moest kiezen in afwijking van het Regeerakkoord. Een vergelijking is gemaakt met andere verbruikers die 10-20% van de kostprijs aan energie besteden en dat ongeveer overeenkomst met het energieverbruik van een groep van 23 fictieve glastuinbouwbedrijven. Vervolgens is een individueel glastuinbouwtarief van 0.38% van het gewone tarief vastgesteld De leden van de PvdA-fractie kunnen deze redenering volgen, maar vragen wel of hier niet een precedent is geschapen dat ook andere groepen bedrijven zich als groep willen laten behandelen, om vervolgens een lager (individueel) tarief te bedingen. En zou zo'n claim bestand zijn tegen het juridische gelijkheidsbeginsel.

Ook vragen deze leden zich af hoe de terugsluis van de heffingsopbrengst is geregeld? Immers juist omdat deze moeilijk sectoraal vorm was te geven is in het Regeerakkoord gekozen voor een nihil-tarief. Kan het kabinet aangeven hoeveel de verwachte heffingsopbrengst zal zijn en welke energiebesparingeffecten worden verwacht door zowel de heffing als de terugsluizing? De leden van de PvdA-fractie behouden hun algemene voorkeur om voor alle (dus ook grote) verbruikers generieke en gelijke heffing te hanteren, eventueel met een schijventarief en specifieke terugsluizing. Kan het kabinet weergeven hoe de Europese aanpak er momenteel voor staat, mede gelet op de Kyoto-verplichtingen, en of een generieke aanpak daardoor dichterbij komt?