Toyota WiLL Vi in Japan in verkoop

Jonge vrouwen als doelgroep: WiLL Vi in Japan in verkoop

(16 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Jonge vrouwen van pakweg 20 tot begin dertig, dat is de doelgroep waarop Toyota zich met de WiLL Vi richt. Deze bijzonder gestyleerde auto, die het afgelopen najaar op de Tokyo Motor Show veel aandacht kreeg, gaat in Japan in de verkoop. De WiLL Vi maakt daar deel uit van een marketingconcept waarbinnen naast Toyota ook een brouwerij, een producent van life-style-producten, een reisbureau en een elektronica-gigant deelnemen.

WiLL is een marketingproject van de 21ste eeuw dat verder gaat dan traditionele industriële samenwerkingsverbanden en in dit geval vijf vooraanstaande fabrikanten verenigt die gezamenlijk het doel hebben een marktpositie te veroveren bij de nieuwe generatie Japanse consumenten. Begin augustus 1999 ging het unieke project van start. Kao, fabrikant van life-style-producten, bracht als eerste deelnemer een WiLL-product op de markt: een nieuwe type desodoriserende spray, die door z'n vormgeving, kleur en reuk vooral aftrek vindt bij vrouwelijke twintigers en dertigers. In aansluiting daarop introduceerde Kinki Nippon Tourist speciale WiLL-tours, aangepaste reisaanbiedingen met de nadruk op individualiteit en vrijheid. Brouwerij Asahi presenteerde een nieuwe type (WiLL)bier, waarvan de verkopen de prognoses al drievoudig overtroffen. Matsushita Electric Industrial kwam vervolgens met een WiLL PC, een nieuwe generatie personal computers, waarvan de klanten voornamelijk vrouwen tussen 20 en 25 blijken te zijn. Binnenkort komt hetzelfde Matsushita met een koelkast en een magnetron met een 'nostalgisch modem design'.

Het doel van het WiLL-project is dus om totaal nieuwe ideeën te genereren en nieuwe verkoop-, marketing- en distributiemethoden te ontwikkelen. 'Plezier' en 'authenticiteit' zijn de kenmerken van alle WiLL-producten en daarmee ook van Toyota's WiLL Vi (uitspraak: 'vee-eye'). Dat komt tot uitdrukking in de creatieve styling van de auto en ook in de rijkwaliteiten. Het ontwerp van de WiLL Vi is verrassend. Opvallend zijn de steil teruglopende achterruit, de parallel lopende groeven in flanken en motorkap, de vorm van de achterzijde die gelijk is aan die van de frontpartij en dit alles tezamen zorgt voor een expressieve, vriendelijke uitstraling. In het interieur ligt de nadruk op sfeer en eenvoud. De inzittenden moeten zich daar vooral thuis voelen. Dat gebeurt door de keuze van materialen, het gebruik van 'zachte' kleuren en vooral ook een hoog bedieningsgemak.

Voor de aandrijving van de WiLL Vi tekent ovengens een 1,3 liter VVT-i-motor, die gekoppeld is aan een automatische vierversnellingsbak. Toyota wil in Japan per maand zo'n 1.500 exemplaren van de WiLL Vi aan de vrouw cq man brengen. Export naar bijvoorbeeld Europa is vooralsnog niet aan de orde.