Nieuwe anti-piracy-technologie in Windows 2000

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
Microsoft Benelux

Microsoft gebruikt nieuwe anti-piracy-technologie in Windows 2000 en Office 2000

Nieuw Internet-controleprogramma beschermt klanten en resellers tegen de toenemende softwarepiraterij

Schiphol-Rijk/Brussel, 16 februari 2000 - Microsoft heeft stappen genomen om het eenvoudiger te maken vervalste software op te sporen en resellers en OEM's te helpen bij de distributie van de legale producten, door het gebruik van nieuwe anti-piracy technieken en een Internet-controleprogamma. De nieuwe technieken, waarvan de belangrijkste een hologram is dat het gehele oppervlak van de cd-rom beslaat, zullen worden gebruikt voor retail- en OEM-versies van zowel het Microsoft Windows 2000-besturingssysteem als de volgende servicerelease van Microsoft Office 2000.

Het vervalsen van softwareproducten is meestal een geavanceerde criminele activiteit. Softwarepiraten beschikken veelal over technische expertise en omvangrijke fondsen. Zij gebruiken in toenemende mate Internet voor de distributie van de vervalste software en prijzen hun producten vaak aan met misleidende verklaringen over de voorraad. Klanten geloven dan dat zij te maken hebben met een aantrekkelijk aanbod voor het echte product, dat vanwege een magazijnoverschot of om een andere reden is afgeprijsd.

Volgens de Business Software Alliance zijn er meer dan 2 miljoen websites waar vervalste software wordt verkocht of gedistribueerd. De laatste tijd zijn er talloze sites bijgekomen die bèta-exemplaren van Windows 2000 aanbieden om te downloaden. In het streven om dit toenemende probleem tegen te gaan, lanceert Microsoft tevens een intensief Internet-controleprogramma om sites op te sporen die Microsoft-software aanbieden om illegaal te downloaden. Alleen al in januari van dit jaar heeft Microsoft in de Benelux in samenwerking met Internet Service Providers twaalf sites gesloten waarop illegale versies van Windows 2000 werden aangeboden. Het bedrijf zal websites continu blijven volgen en onmiddellijk actie ondernemen tegen dit soort sites.

"De toenemende piraterij dwingt ons voortdurend opnieuw te bepalen hoe mensen er zeker van kunnen zijn dat zij de echte producten krijgen, wanneer zij de naam Microsoft zien staan," stelt Daniëlla Soesman, Anti-Piracy manager van Microsoft Nederland. "Het ziet er naar uit dat we een voortdurend kat-en-muis-spel spelen met vervalsers. Maar we denken dat de nieuwe anti-piracy technieken en het Internet-controleprogramma het voor potentiële piraten een stuk moeilijker zullen maken om snel geld te verdienen. En voor klanten en resellers wordt het makkelijker om het onderscheid te maken tussen het echte product en namaaksoftware."

Anti-piracy technieken in Windows 2000

Het nieuwe hologram beslaat het hele oppervlak van de cd-roms van de gehele Windows 2000-productlijn die wereldwijd wordt gedistribueerd. Als de cd-rom schuin in het licht wordt gehouden, laat het hologram de productnaam en productspecifieke afbeeldingen zien. Om klanten te helpen vast te stellen of zij met een legale licentie van doen hebben, moeten alle PC's die met Windows 2000 software worden geleverd, vergezeld gaan van een nieuw Certificate of Authenticity (COA)-label dat op een makkelijk te vinden plaats is aangebracht. Deze OEM COA heeft een koperen, holografisch ingeweven draad met de woorden 'Microsoft', 'Genuine', de productnaam en een unieke productcode in het midden van het label. Als het label schuin in het licht wordt gehouden, verandert het Microsoft-logo van kleur (van goud naar zilver). De retailversies van Windows 2000 bevatten een vergelijkbare COA op de verpakking.

Met ingang van de volgende release van Microsoft Office 2000, zullen ook deze cd-roms wereldwijd zijn voorzien van een rand-tot-rand hologram. Daarnaast zal, na een succesvol tweejarig proefprogramma, een Registration Wizard worden opgenomen in de volgende service release van Office 2000 in de VS om illegale installaties van de software te voorkomen. De Registration Wizard is eenvoudig te gebruiken - klanten hoeven alleen maar het land op te geven waarin zij verblijven om een automatisch gegenereerd nummer te ontvangen dat de registratie bevestigt. Klanten hoeven geen persoonlijke informatie door te geven en kunnen zich via Internet, fax of telefoon anoniem registreren. Indien gewenst kunnen zij het installatienummer ook via e-mail of conventionele post ontvangen. Zij hoeven daarvoor ook alleen de strikt noodzakelijke informatie op te geven.

Tot nu toe is de Registration Wizard opgenomen in Office 2000-versies in een aantal regio's. In de nabije toekomst zullen in de VS en in verschillende andere regio's ook de retailversies van de volgende service release van Office 2000 de Registration Wizard gaan gebruiken. In Europa zijn hiervoor vooralsnog geen concrete plannen. Deze techniek zal niet worden opgenomen in producten voor klanten met volume-licentie-overeenkomsten vanwege de extra handelingen die nodig zijn om het product te kunnen installeren.

Impact van piraterij op de klant

Klanten die illegale software kopen lopen - naast het toegenomen gevaar van computervirussen - het risico dat essentiële componenten ontbreken, bijvoorbeeld de softwarecode, waardoor het programma onbruikbaar kan zijn. Ook hebben klanten met illegale software geen recht op technische ondersteuning, garantie of upgrades en, omdat zij geen geldige licentie hebben, kan het zijn dat zij alsnog een legale versie moeten kopen, of te maken krijgen met strafvervolging. Door geld uit te geven aan illegale software, dragen klanten ongewild bij aan derving van belastinginkomsten en verlies van werkgelegenheid. Zij dragen zo in principe bij aan het geldelijk steunen van de georganiseerde misdaad. In 1998 betekende softwarepiraterij een verlies van 195 miljoen euro in Nederland en 53 miljoen euro in België.

Klanten en resellers die vragen hebben over de echtheid van Microsoft-software kunnen contact opnemen met tel. +31 (0)20 500 10 05 in Nederland, of +32 2 503 31 13 in België, of via mail

Hulp aan het verkoopkanaal bij het verwerven van niet-vervalste software

Microsoft-software wordt frequent gedistribueerd door OEM-systeembouwers waarvan de klanten graag aangepaste of op maat gemaakte PC's aanschaffen. Om te garanderen dat de software die zij installeren op de systemen van hun klanten legaal is, moeten de systeembouwers zich ervan vergewissen dat de OEM-versies van Windows 2000 en Microsoft Office 2000 zijn voorzien van de nieuwe anti-piracy voorzieningen. De beste manier voor systeembouwers om te voorkomen dat zij nagemaakte software ontvangen, is het inkopen van de Microsoft OEM-producten via een geautoriseerde Microsoft OEM-distributeur. Deze OEM-distributeurs zijn Quote Components BV, Oldenzaal, tel: 0541-573737; Ropatech BV, Ridderkerk, tel: 0180-462055; Actebis Computers BV, Nieuwegein, tel: 030-6084720.

_________________________________________________________________

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274
Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 2000 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.