JD en LJF: "Gevaar Oostenrijk buiten de regering"

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000

Jonge Democraten Persberichten

JD EN LJF: "GEVAAR OOSTENRIJK BUITEN DE REGERING"

De Jonge Democraten, de jongerenorganisatie gelieerd aan D66, hebben samen met haar links-liberale zusterorganisatie Liberal Jugendforum, in een opinie-artikel voor de GPD-bladen gewaarschuwd voor de oncontroleerbare invloed van Jorg Haider op de Oostenrijkse politiek. JD-voorzitter Boris van der Ham en LJF-voorzitter Julian Rachdobler menen dat het kortzichtig is bij het beoordelen van de Oostenrijkse politiek slechts naar de daden van de regering wordt gekeken.
Dit weekend deed Haider opnieuw een aantal uispraken over het vreemdelingenbeleid en de uitbreiding van de Europese Unie. Van der Ham en Rauchdobler stellen dat Jorg Haider een meesterzet deed door zichzelf buiten te sluiten van enige positie binnen de nieuwe regering. Vanuit deze onafhankelijke positie kan hij oppositie voeren tegen zijn eigen regering en van alles roepen over buitenlanders en tegelijk commitment tonen naar zijn coalitiepartner en zich daarmee profileren als wellicht toekomstig Bondskanselier. "Waar Europa in staat is om harde maatregelen te treffen tegen eventuele xenofobe beleidsdaden van de nieuwe Oostenrijkse regering, kan Europa niets beginnen tegen zoiets onbevattelijks als een xenofoob 'klimaat', gecreeerd door een politicus aan de zijlijn.", stellen Van der Ham en Rauchdobler De Nederlandse en Oostenrijkse jongerenvoorzitters menen dat Europa er weldegelijk goed aan heeft gedaan om de betrekkingen met Oostenrijk op een lager pitje te zetten. Dat door deze buitenlandse druk de Oostenrijkse kiezers nu massaal in de armen van Haider worden gedreven weerleggen Van der Ham en Rauchdobler: "Het was opvallend te zien dat pas na het bekend worden van de Europese acties de eerste demonstraties onstonden tegen Haider." De JD en LJF menen dat de EU de komende tijd haar concentratie vooral moet leggen op de daden die buiten de regering worden verricht.