CDA verbijsterd over staatssteun bankgaranties De Schelde

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000
CDA

: Tweede Kamer : CDA verbijsterd over aanwending staatssteun voor bankgaranties directie De Schelde (160200)

Archief Schriftelijke Vragen Archief Schriftelijke Vragen

Den Haag, 16 februari 2000

De CDA fractie is verbijsterd over het feit dat een gedeelte van de 50 miljoen gulden die de overheid vorig jaar aan De Schelde heeft gegeven, is gebruikt voor bankgaranties ter veiligstelling van VUT- en pensioenaanspraken van directie en commissarissen. Het gaat in totaal om 7,5 miljoen gulden.

Woerdvoerder Hans van den Akker: "Ik vind het onacceptabel dat enerzijds het personeel om inlevering van salaris wordt gevraagd en tegelijkertijd garanties zijn gegeven voor het veiligstellen van VUT en pensioen van directieleden. Dat is niet de instelling waarmee je als verantwoordelijke voor een bedrijf probeert het bedrijf uit het moeras te trekken. Gelijke monniken gelijke kappen geldt ook voor directieleden en commissarissen."
Verder maakt van den Akker minister Jorritsma van EZ het verwijt dat ze bij het beschikbaar stellen van de 50 miljoen verzuimd heeft na te gaan waaraan het bedrag zou worden besteed. Van den Akker: "De kaspositie van het bedrijf is door de garanties die zijn afgegeven aan directies en personeel beperkt. De beschikbare lening kon daardoor niet in zijn volle omvang voor de bedrijfsvoering worden ingezet. Van den Akker had vorige week al een overleg met de minister aangevraagd over De Schelde omdat hij zich zorgen maakte over de kaspositie van het bedrijf. Dit besloten overleg vindt morgen plaats. Van den Akker: "Ofwel de minister heeft geweten van de bankgaranties aan de directie en dat is dan een slechte zaak. Ofwel ze heeft er niet van geweten en dat is zo mogelijk nòg slechter. "

Woordvoerder: Hans van den Akker, telefoon 070-3182571. Voor verdere informatie: CDA Voorlichting Hans v.d. Vlies, telefoon 06-22934604.