Siemens vacuümpompen voor grootste papiermachine ter wereld

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000
Siemens Nederland N.V.

AD PU 199909.284

Den Haag, woensdag 16 februari 2000

Siemens vacuümpompen leveren aanzienlijke besparingen bij grootste papiermachine ter wereld

De Noorse papierfabrikant Norske Skog uit Lysaker heeft vorig jaar in haar vestiging te Golbey in Frankrijk de grootste papiermachine ter wereld in gebruik genomen. Met deze papiermachine is een investering gemoeid van 800 miljoen euro. Siemens heeft hiervoor in totaal 13 ELMO-F vloeistofringvacuüm-pompen van het type 2BE3 in een vernieuwde uitvoering alsmede alle bij-behorende componenten voor de vacuüminstallatie geleverd. Na ruim een jaar bedrijf is bewezen dat met de innovatieve aanpassing van de beproefde uitvoering van deze vacuümpompen aanzienlijke besparingen in de bedrijfskosten zijn bereikt.

De nieuwe papiermachine van het fabrikaat Valmet heeft een zeefbreedte van 10,3 meter. Met een baansnelheid van 1800 meter per minuut wordt per jaar 330.00 ton tijdschriftpapier geproduceerd. De levering van de 13 reusachtige vacuümpompen voor de droogpartij is ook voor Siemens de grootste opdracht geweest voor één enkele papiermachine in de meer dan 100 jaar, dat Siemens ELMO-F- vloeistofringvacuümpompen bouwt. Siemens heeft verder alle componenten geleverd voor het vacuümsysteem en het circuit van het bedrijfswater. Tevens heeft Siemens de engineering uitgevoerd voor het vacuümsysteem en het bijbehorende bedrijfswatercircuit. Bij deze papiermachine wordt het bedrijfswater voor de vacuümpompen vrijwel geheel in kringloop gebruikt.

De kwaliteit van het vacuümproces in een papiermachine is in sterke mate bepalend voor het kwaliteitsniveau bij de ontwatering. De geleverde vacuümpompen uit de serie 2BE3 zijn een innovatieve ontwikkeling van het beproefde ELMO-F-type 2BE1 en zijn in nauw overleg met afnemers in de papierwereld ontwikkeld. De fabricage van papier vraagt veel energie in de vorm van elektriciteit. Bovendien zijn grote hoeveelheden bedrijfswater nodig. Door toepassing van de nieuw uitvoering van de ELMO vloeistofringvacuümpompen bespaart

Norske Slog jaarlijks 15% op de elektriciteitskosten bij het vacuümsysteem en circa 80% op de kosten voor het bedrijfswater. Bovendien zal door de toegepaste corrosie-
bescherming de erosie van het inwendige van de behuizing op termijn aanzienlijk minder zijn in vergelijking met bestaande vacuümpompen. Een belangrijk, bijkomend voordeel van deze corrosiebescherming zijn de aanzienlijke besparingen op de elektriciteitskosten. Door het vrijwel voorkomen van erosie in de pompen zal het opgenomen vermogen ook op de lange duur vrijwel niet toenemen in vergelijking met de situatie, waarin de pompen nog nieuw waren.

De vacuüminstallatie is nu ruim een jaar in bedrijf. Siemens heeft met het terugdringen van de kosten voor energie, water en de milieuheffing met de nieuwe uitvoering van de ELMO-F vloeistofringvacuümpompen volledig aan de gestelde verwachtingen voldaan.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer M. Boele, tel. (070) 333 3256

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325