Minister Borst start campagne over uitgaansdrugs

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Minister Borst start campagne over uitgaansdrugs

UTRECHT, 15 februari. Op woensdag 16 februari geeft minister Borst in het Hofstad College in Den Haag het startsein voor een nieuwe campagne over drugspreventie. Aanleiding hiervoor is de toename van druggebruik in het uitgaanscircuit door jongeren in de afgelopen jaren. Minister Borst reikt in het Hofstad College het eerste exemplaar uit van een nieuw lespakket over XTC en andere middelen die in het uitgaanscircuit worden gebruikt. Daarnaast wordt een campagnefolder voor jongeren gepresenteerd. De titel van het nieuwe preventieprogramma is `SLIK?!'

Het ministerie van VWS heeft, naar aanleiding van het laatste landelijk uitgevoerde onderzoek onder scholieren, besloten om in een meerjarige preventie-aanpak te investeren. Daarbij wordt een massamediacampagne gecombineerd met activiteiten op scholen, in het uitgaanscircuit, en voor ouders thuis. De coördinatie van deze nieuwe preventiecampagne ligt bij het Trimbos-instituut, dat voor de uitvoering ervan nauw samenwerkt met lokale instellingen en gemeenten.

Campagne

In de landelijke preventiecampagne `SLIK'?!' worden jongeren en hun omgeving geïnformeerd via radiocommercials op populaire jongerenzenders, en advertenties in tijdschriften en dagbladen. Daarnaast wordt een folder voor jongeren verspreid op alle scholen en via andere distributiekanalen. Deze activiteiten zullen uit oogpunt van continuïteit periodiek worden herhaald. Later in het jaar worden ze onder meer ingezet bij de openstelling van een speciale `drugsinfosite' op Internet en rond de Nationale Discodag. De landelijke campagne ondersteunt tevens lokale activiteiten van GGD'en, instellingen voor verslavingszorg en gemeenten in het uitgaanscircuit, gericht op ouders en op scholen. In deze eerste campagnepiek staat de verbinding met schoolgerichte drugspreventie centraal.

Het nieuwe multimediale lespakket `SLIK?!' wordt in het kader van het project `De gezonde school en genotmiddelen' van het Trimbos-instituut beschikbaar gesteld aan alle scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland. Dit project - dat blijkens onderzoek positieve effecten heeft op het kennis, houding en gedrag van leerlingen - draait met ondersteuning van GGD'en en instellingen voor verslavingszorg op meer dan de helft van de scholen in Nederland.

Locatie: Hofstad College, 2e Sweelinckstraat 160 Den Haag Datum: woensdag 16 februari 2000
Tijd: 11.00 - 11.30 uur

Voor meer informatie: Pien van Leeuwen en Peter Stark, Bureau Voorlichting Trimbos-instituut, telefoon 030-297 11 00.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11