Oppervlakte tulpbeplanting daalt met vier procent

Datum nieuwsfeit: 16-02-2000
Vindplaats 2
TuinbouwNet

Oppervlakte tulp daalt met vier procent

De beplante oppervlakte met tulpen in Nederland is dit seizoen vier procent kleiner vergeleken met 1998/99. Ook zijn er minder hyacinten, irissen en crocussen geplant. Daarentegen nam de belangstelling voor narcissen dit seizoen toe. Dit blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw (PT) en de Bloembollenkeuringsdienst (BKD).

De totale oppervlakte met zogenoemde voorjaarsbloeiers bedraagt volgens de gegevens van het PT en de BKD dit seizoen ruim 14.400 hectare. Dit betekent een lichte daling vergeleken met de twee voorgaande seizoenen, toen gemiddeld zo'n 450 hectare meer geplant werd.

De tulp is verreweg de meest geteelde bloembol met dit seizoen iets meer dan 9.800 hectare. In 1998/99 kwam de beplante oppervlakte nog uit op bijna 10.200 hectare. Monte Carlo is de belangrijkste tulpencultivar met een areaal in dit seizoen van 645 hectare, een vermindering met twintig hectare vergeleken met vorig jaar. Ook de cultivars Leen van der Mark en Golden Apeldoorn moesten terrein prijsgeven. Het areaal met Yokohama groeide dit seizoen met bijna veertig hectare tot 328 hectare.

De oppervlakte met narcissen blijft toenemen in Nederland. Dit seizoen werd het areaal van deze voorjaarsbloeier gemeten op 1.818 hectare, een uitbreiding van twee procent vergeleken met 1998/99. Hiermee was de toename minder sterk dan een jaar geleden, toen er ruim driehonderd hectare (+ 13 procent) bijkwam.

Het areaal met hyacinten is al een aantal jaren stabiel met ruim elfhonderd hectare. Ook in dit seizoen is er niet veel veranderd en kwam de oppervlakte van dit bolgewas uit op 1.115 hectare.

De iris is dit seizoen uit de gratie geraakt. Het beplante areaal daalde met twaalf procent tot 674 hectare.

De oppervlakte met crocussen is dit seizoen uitgekomen op 657 hectare. Hiermee is er drie procent minder geplant vergeleken met 1998/99. Het areaal met blauwe druifjes (muscari) nam dit seizoen met zo'n twintig hectare af. Ook van de bolgewassen allium, chionodoxa, hyacinthoides en puschkinia kromp het areaal. De beplante oppervlakte met scilla's groeide dit seizoen daarentegen fors (+ 25 procent).

Het boekwerkje met de beplante oppervlakten van de voorjaarsbloeiers met detailinformatie van vrijwel alle cultivars is voor teelt en handel gratis te verkrijgen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633.

Telers en handelaren kunnen de gegevens ook als excel-file toegestuurd krijgen. U kunt hiervan gebruik maken van de vraagbaak mogelijkheid.