Demonstratie Check-it op Crash 2000

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
BEROEPSZIEKTE OPS BEHEERSBAAR? De Check-it op Crash 2000

Datum: 17 t/m 19 februari 2000

Demonstratie van de Check-it op Crash 2000.

UITSTOOT OPLOSMIDDELEN IS MEETBAAR MET MEET- EN ANALYSEAPPARATUUR VAN C-it

Zutphen, 24 december 1999 – Het Zutphense bedrijf C-it toont tijdens de Crash 2000, van 17 t/m 19 februari, de Check-it, een meetapparaat waarmee ruimten voortdurend op de aanwezigheid van vluchtige organische oplosmiddelen worden gecontroleerd. De Check-it is meer dan een eenvoudige gasmeter die alleen maar globaal de aanwezigheid van oplosmiddelen aangeeft.

Het vijftien bij dertig centimeter grote kastje registreert continu de hoeveelheid en het soort vluchtige organische stoffen (VOS) die zich in de door de Check-it bewaakte ruimte bevinden. Bij indicatie op overschrijding van de door de overheid voorgeschreven norm wordt een nadere analyse uitgevoerd en indien nodig alarm geslagen. Alle gegevens worden langdurig opgeslagen in een centrale computer die zich bevindt in het kantoor van C-it te Zutphen. Hierdoor kan elk aangesloten bedrijf de gezondheid van de werknemers efficiënt bewaken.

Bij steeds meer werknemers van bedrijven die oplosmiddelen gebruiken, treedt heel sluipend het Organisch Psycho Syndroom (OPS) op. OPS kan leiden tot lichamelijke en psychische klachten zoals geheugenverlies, concentratiestoornissen en zelfs persoonlijkheids-veranderingen. OPS, ook wel schildersziekte genoemd, is een beroepsziekte die zich steeds vaker voordoet en die vooral optreedt bij werknemers in onder meer autospuiterijen, lijmverwerkende bedrijven, de grafische industrie en schildersbedrijven. Hierdoor worden werkgevers in toenemende mate geconfronteerd met forse financiële claims van personeelsleden die aan OPS lijden. Dankzij de verzamelde meetgegevens kan de Check-it op den duur ook duidelijkheid verschaffen bij eventuele claims. Met deze gegevens kan men aantonen of de voorgeschreven normen wel of niet zijn overschreden.

‘Tot nu toe was er geen acceptabel standaard om de blootstelling aan oplosmiddelen te toetsen. Met de Check-it bieden wij het antwoord op de problemen met oplosmiddelen’, zegt commercieel manager Marco den Reijer van C-it. ‘Wij hebben dit product ontwikkeld op basis van onze softwarekennis in combinatie met de scheikundige kennis van de ontwikkelaar van het meetinstrument, dr. ir. Albert Bos, hoofd onderzoek & ontwikkeling van C-it. Een incidenteel onderzoek volgens conventionele laboratoriumtechnieken kost al gauw 15.000 gulden. Voor minder dan de helft van dit bedrag levert C-it continu metingen gedurende 365 dagen per jaar en de daaruit voorvloeiende analyses.

De Check-it is inmiddels in gebruik bij Autoschadebedrijf Herder te Leusden en EZB B.V. te Zwolle. Voor schadeherstelbedrijven is gekozen omdat deze bedrijven op verzoek van Arbo-diensten en milieu-inspecties regelmatig dure onderzoeken moeten laten verrichten. Eerste doelgroep voor de Check-it zijn dan ook de schadeherstelbedrijven.

Dat C-it op de goede weg is, blijkt uit de nominatie voor de Amerikaanse Computerworld Smithsonian Award 2000. Dit is een hoog aangeschreven wetenschapsprijs voor innovaties op het gebied van IT in combinatie met algemeen maatschappelijk belang.

Tijdens de Crash 2000 zal C-it de werking van de Check-it interactief demonstreren. Ook de resultaten van metingen in praktijksituaties zijn op onze stand voorhanden. Laat u overtuigen van dit innovatief product en kom langs bij C-it, standnummer 1.F.122.

Don’t just trust it, Check-it.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot C-it, Marco den Reijer
Marspoortstraat 2, 7201 JB Zutphen
Fax 0575-585260
E-mail support@c-it.nl

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Organisatie: C-it

adres: Marspoortstraat 2