Windows 2000 leverbaar

Microsoft Benelux

Windows 2000 is beschikbaar

De volgende generatie PC-automatisering is vanaf 17 februari 2000 leverbaar

Schiphol-Rijk/Brussel, 16 februari 2000 - De besturingssystemen Microsoft Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server en Windows 2000 Advanced Server zijn vanaf 17 februari leverbaar. Windows 2000 Datacenter Server komt 120 dagen later beschikbaar. Honderden klanten, PC-producenten en onafhankelijke software- en hardwareleveranciers onderschrijven de kwaliteit, prestaties en betrouwbaarheid van Windows 2000 en bevestigen dat zij klaar zijn om het aan klanten te leveren. Tot deze bedrijven behoren Cisco Systems, Compaq, Dell, Hewlett-Packard, IBM, Intel, NEC, Rational Software, Toshiba, Unisys en WRQ. De wereldwijde lancering vindt plaats op 17 februari in San Francisco. In de Benelux vindt de introductie plaats op 16 februari.

Windows 2000 is het ideale platform voor de volgende generatie zakelijke automatisering en komt tegemoet aan het volledige scala aan automatiseringsbehoeften, van laptops en desktops tot geavanceerde, geclusterde servers. Het besturingssysteem helpt organisaties Internet-mogelijkheden te realiseren met een betrouwbare, beheerbare infrastructuur die geoptimaliseerd is voor bestaande en nieuwe hardware. Daarnaast laten benchmark-resultaten de specifieke prestatievoordelen zien van Windows 2000. Volgens deze tests zijn de prestaties van Windows 2000 beter dan die van de Windows 95, Windows 98 en Windows NT Workstation 4.0 besturingssystemen op een computer met een minimum van 64MB geheugen. Windows 2000 Server biedt een superieure prijs/prestatieverhouding op gebieden zoals symmetrische multiprocessing (SMP), schaalbaarheid en webtoepassingen.

Internet-voorzieningen

Windows 2000 maakt het voor bedrijven mogelijk Internet-voorzieningen te realiseren met een volledig geïntegreerde webapplicatie-server voor het bouwen van betrouwbare en in hoge mate schaalbare en gedistribueerde webapplicaties. Als hoeksteen van Windows DNA 2000 biedt Windows 2000 een veelomvattende en geïntegreerde reeks voorzieningen voor webontwikkelaars, waaronder een krachtige webserver met Active Server Pages, COM+ component services, message queue- en transactie-ondersteuning, databasetoegang, Internetbeveiliging en end-to-end XML-ondersteuning. Klanten kunnen met Windows 2000 in korte tijd geavanceerde webapplicaties bouwen.

Schaalbaarheid is een cruciaal aspect voor webapplicaties. Sites moeten niet alleen in staat zijn om een groot aantal gebruikers tegelijk te ondersteunen, maar moeten ook probleemloos kunnen meegroeien op het moment dat de Internet-activiteiten toenemen. De schaalbaarheid van Windows 2000 is zodanig dat bedrijven zich op deze activiteiten kunnen richten, zonder zich bezig te hoeven houden met de schaalbaarheidsproblematiek.

Betrouwbaar

Windows 2000 biedt een betrouwbaarder platform - door een verbeterde architectuur - en is vanaf de grond ontworpen om een hogere uptime te garanderen, alsmede consistentere applicatieprestaties te kunnen leveren. Hierdoor kunnen bedrijven een hoger beschikbaarheidsniveau bereiken. Voorzieningen zoals system file protection verhogen de betrouwbaarheid van het besturingssysteem. Ook is reeds in de praktijk gebleken dat oudere, 16-bit applicaties kunnen profiteren van de betrouwbaarheid van Windows 2000.

Beheersbaarheid

Windows 2000 is een besturingssysteem met uitgebreide faciliteiten voor het beheer. Hiertoe behoren onder andere een gecentraliseerd, op beleid gebaseerd beheer met nieuwe technologieën zoals IntelliMirror en de Active Directory service, betere interoperabiliteit en opties voor snellere ingebruikname. De totale eigendomskosten voor bedrijven van elke omvang worden hierdoor gereduceerd. Grote ondernemingen, zoals banken, zijn met Windows 2000 en Active Directory in staat om alle client-informatie in één enkele directory op te slaan en te beheren, in plaats van deze informatie verspreid op te slaan in honderden verschillende databases. Daarnaast kan Active Directory samenwerken met andere databases. Deze functionaliteit kan de overhead verminderen, hetgeen een positief effect heeft op het bedrijfsresultaat.

Beste platform voor nieuwe apparatuur

Windows 2000 Professional verhoogt de productiviteit van zakelijke gebruikers door het bieden van een naadloze toegang tot informatie - al dan niet verbonden via een netwerk - brede ondersteuning van laptops en geavanceerde netwerkhardware zoals DSL (digital subscriber line), kabelmodems en draadloze technologieën. Het besturingssysteem ondersteunt tevens huidige en nieuwe randapparatuur, zoals Universal Serial Bus (USB), IEEE 1394 en infraroodapparatuur. Alle versies bieden binnen een gedistribueerde omgeving een effectieve en veilige oplossing voor samenwerking en toegang op afstand tot informatie.
_________________________________________________________________

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274
Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 2000 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.