Snelste Intel-processor gedemonstreerd op 1,5GHz

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000

Snelste Intel-processor gedemonstreerd op het Intel Developer Forum

Chairman Andrew S. Grove toont Willamette-processor op 1,5GHz

Nieuwegein, 17 februari 2000 - Dr. Andrew S. Grove, Chairman van Intel, heeft op het Intel Developer Forum de snelste Intel-microprocessor tot nu toe gedemonstreerd: een chip op 1,5GHz ofwel 1,5 miljard klokcycli per seconde bij kamertemperatuur. De chip heeft de codenaam 'Willamette' en is gebaseerd op een nieuwe microprocessorarchitectuur. Samen met Senior Vice President Albert Yu, general manager van Intels Microsprocessor Products Group, demonstreerde Grove tevens de eerste productiesystemen die zijn gebaseerd op een Pentium III-processor op 1GHz. Deze systemen zullen op korte termijn beschikbaar komen in beperkte hoeveelheden.

In zijn keynote speech voor ruim 2000 ontwikkelaars gaf Grove aan dat de eisen die Internet stelt aan de informatietechnologie exponentieel toenemen. Om te slagen in de Internet-economie moeten bedrijven infrastructuren bouwen die snel en tegen lage kosten kunnen meegroeien met de eisen die e-business stelt, aldus Grove. Dit vereist niet alleen een drastische toename van de prestaties, zoals de krachtige, nieuwe microprocessor kan bieden, maar ook de mogelijkheid om de infrastructuur op een rendabele manier te laten groeien door volumevoordelen van de Intel Architecture te benutten.

"Exponentiële groei vereist de beste prestaties en schaalvoordelen," zegt Grove. "We hebben dit eerder gedaan met PC's, nu doen we het voor Internet. De huidige Internet-applicaties, die zorgen voor informatie-uitwisseling, het uitvoeren van transacties en het creëren van nieuwe markten, stellen nieuwe en steeds zwaardere eisen aan de informatietechnologie. De komende jaren zullen de business-to-business en de business-to-consumer transacties worden aangevuld met mogelijkheden om allesomvattende, end-to-end ketens te creëren van klanten, bedrijven en toeleveranciers. In deze omgeving zijn op standaards gebaseerde oplossingen en schaalvoordelen onontbeerlijk voor succes."

Grove trad voorts in discussie met topmanagers van Google Inc, EToys en Commerce One over het innovatieve gebruik van Intel Architecture-systemen in hun snelgroeiende infrastructuren. Hiertoe behoren dubbel uitgevoerde reeksen van laaggeprijsde servers en geclusterde architecturen die de mogelijkheid bieden om ten behoeve van e-business flexibele 'server farms' op te zetten die kunnen groeien op het moment dat daar behoefte aan is. Na de keynote speech van Grove ging dr. Albert Yu in op de bijzonderheden van enkele nieuwe producten en technologieën die Intel later dit jaar zal uitbrengen. Hij gaf details van onder meer de volgende generatie 32-bit microarchitectuur, waarop Willamette is gebaseerd: een krachtige desktop-processor die in de tweede helft van dit jaar op de markt komt met snelheden die ruim boven de 1GHz liggen. Intel heeft inmiddels de eerste proefexemplaren van Willamette ter beschikking gesteld aan computerproducenten. Verder ging Yu voor het eerst in op enkele belangrijke kenmerken van deze nieuwe microarchitectuur, waaronder:
* Een nieuw 'hyper pipelined' ontwerp. De 'diepere' pijplijn maakt het mogelijk om instructies binnen de processor veel sneller in een wachtrij te zetten en uit te voeren, waardoor de hoogste snelheden ter wereld voor desktop PC's worden bereikt.

* Streaming SIMD Extensions 2. Een verzameling van 144 nieuwe instructies die compatible zijn met de Streaming SIMD Extensions van de Pentium III-processor. Deze nieuwe instructies verbeteren de prestaties door het versnellen van video en encryptie, en ondersteunen de volgende generatie Internet-applicaties.

* De eerste 400MHz systeembus. Deze bus, voor het transport van informatie tussen de processor en de rest van het systeem, is drie maal sneller dan de 133MHz systeembus die gebruikt wordt voor de huidige Pentium III-processor.

Yu ging ook in op 'Timna', de eerste geïntegreerde microprocessor en een toonaangevend product voor basis-PC's. Tima is gebaseerd op Intels huidige P6 micro-architectuur en is ontwikkeld om een optimale prijs/prestatieverhouding te bieden voor consumenten-PC's. Naast de CPU is op de chip tevens de geheugencontroller en de elektronica voor de videoaansturing ondergebracht. Hierdoor biedt deze chip de prestaties, voorzieningen en prijsvoordelen die voor het consumentensegment nodig zijn. Timna vormt een aanvulling op de bestaande Celeron-processorlijn en zal in de tweede helft van 2000 op de markt komen.

Over IDF
Het Intel Developer Forum is Intels voornaamste technische forum met meer dan 150 sessies, 'hands-on labs' en meer dan 100 demonstraties van geavanceerde producten en technologieën. IDF trekt meer dan tweeduizend bezoekers van over de hele wereld, waarvan 30 procent zich concentreert op software. Het is het derde jaar dat deze halfjaarlijkse conferentie wordt gehouden. IDF biedt hardware OEMs (original equipment manufacturers), IHVs (independent hardware vendors) en ISVs (independent software vendors) diepgaande informatie over Intel-technolgieën en -initiatieven. Meer informatie over het Intel Developer Forum is te vinden op /developer.intel.com/design/idf. De laatste informatie tussen de halfjaarlijkse Intel Developer Forums in, is te verkrijgen door een abonnement op het Intel Developer Update Magazine: developer.intel.com/update/.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon +31 (0)23 562 82 08.