Shell en Albert Heijn stoppen AH-shops op Shell-stations

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
17-02-2000

SHELL EN ALBERT HEIJN BEËINDIGEN SAMENWERKING AH-SHOPS OP SHELL-STATIONS

ROTTERDAM/ZAANDAM - Shell Nederland Verkoopmaatschappij BV en Albert Heijn bv hebben in goed overleg besloten hun samenwerking op het gebied van de exploitatie van Albert Heijn-shops op Shell-stations te beëindigen.

Bij de aankondiging van de samenwerking was het uitgangspunt dat op grond van verschillende markten de reeds bestaande Shell Select-formule en de nieuwe Albert Heijn-formule naast elkaar zouden kunnen bestaan.

Exploitatie van beide formules leverde door veranderingen in de markt echter te weinig rendement. Daarnaast lag het groeitempo in vestigingspunten lager dan beide partijen bij aanvang van de samenwerking voor ogen stond.

Shell en Albert Heijn zien hun samenwerking als een nuttige, voor beide partijen leerzame ervaring en stellen vast dat de consument positief op de Shell/Albert Heijn-formule reageerde.
Albert Heijn en Shell zijn dan ook van plan hun 'retail-convenience'-activiteiten, zij het afzonderlijk, voort te zetten.

De 62 Albert Heijn-shops op Shell-stations worden voortgezet onder de door Shell ontwikkelde en reeds bestaande succesvolle Select-formule. Albert Heijn zal haar eigen succesvolle convenience-winkelformule in snel tempo verder introduceren in Nederland.

Het uitgangspunt bij de ombouw is dat de dienstverlening aan de consument hetzelfde blijft. Verwacht wordt dat de aanpassingen, die overigens van beperkte aard zijn, in relatief kort tijdbestek per locatie uitgevoerd worden. Over de totale duur van de ombouw van de 62 shops voeren Albert Heijn en Shell overleg.

De beëindiging van de samenwerking heeft geen personele consequenties.