Bill Gates lanceert volgende generatie PC-automatisering

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
Bill Gates lanceert de volgende generatie van PC-automatisering met de introductie van Windows 2000

Recordscores in TPC-C benchmarks tonen hoge schaalbaarheid en prestaties van Windows 2000 aan

Schiphol-Rijk/Brussel, 17 februari 2000 - Microsoft Chairman en Chief Software Architect Bill Gates heeft in San Francisco, tijdens een keynote die in meer dan 100 landen werd uitgezonden, de wereldwijde beschikbaarheid aangekondigd van Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server en Windows 2000 Advanced Server. Volgens Gates zullen gebruikers van Windows 2000 profiteren van aanzienlijke voordelen op het gebied van bedrijfszekerheid, schaalbaarheid, prestaties en rendabiliteit. Hij merkte tevens op dat Windows 2000 slechts de eerste is in een reeks van krachtige nieuwe producten.

Om de sterke verbeteringen in Windows 2000 op het gebied van schaalbaarheid en prestatievermogen te onderstrepen, maakte Gates een recordresultaat bekend van de Transaction Processing Perfomance Council (TPC) benchmark, van 227.079 transacties per minuut (tpmCs). Deze recordscore werd behaald met Windows 2000 Advanced Server en Microsoft SQL Server 2000 die draaiden op twaalf Compaq ProLiant-system met ieder acht processors. Deze nieuwe recordscore is bijna twee maal zo snel als de naaste concurrent, bij een kwart van de prijs/prestatieverhouding. Dit systeem is zo snel dat het in staat is om alle retail e-commerce transacties die in 1999 zijn uitgevoerd, binnen 48 uur te verwerken.

Gates noemde tevens onafhankelijke testresultaten van Ziff-Davis Labs, welke de specifieke voordelen van Windows 2000 op het gebied van bedrijfszekerheid aantoonden, vergeleken met eerdere generaties van het Windows-besturingssysteem. Tijdens deze zeer intensieve tests, die 90 dagen duurden, is Windows 2000 niet één maal uitgevallen. Ter vergelijking: Windows 95 moest iedere 2,1 dagen opnieuw gestart worden, terwijl Windows NT Workstation 4.0 iedere 5,2 dagen opnieuw gestart moest worden.

"Vandaag onthullen we de toekomst van automatisering. Organisaties van iedere omvang zijn reeds bezig met het uitrollen van Windows 2000, vanwege de schaalbaarheid, bedrijfszekerheid en prestaties," aldus Gates. "Windows 2000 vertegenwoordigt ook een zeer brede inspanning door de industrie. Meer dan 1.000 partners, ruim 1 miljard dollar in ontwikkelingskosten en meer dan 5.000 mensen hebben zich ingespannen om dit product tot het platform te maken waar organisaties volledig op kunnen vertrouwen. Met Windows 2000 zien we het begin van de 'Next Generation of Computing'."

Tijdens de keynote introduceerde Gates het nieuwe Windows-besturingssysteem via een enorme laptop van ruim 12 meter en verschillende live-demonstraties, aan de hand van vier automatiserings-scenario's: de Business PC, de Enterprise, het Internet en PC Innovations.

Het Business PC-scenario richtte zich op Windows 2000 Professional en liet zien hoe de typische zakelijke gebruiker zal profiteren van deze nieuwe client. Gates: "Windows 2000 is de vervanger van Windows 95, Windows 98 en Windows NT Workstation 4.0 op alle zakelijke desktops en laptops." Gates maakte tevens bekend dat inmiddels 65.000 clients op Windows 2000 Professional draaien en dat reeds 7.000 platforms met Windows 2000 Server- en Windows 2000 Advanced Server draaien in productie-omgevingen bij ruim 250 klanten over de hele wereld.

Gates noemde nieuwe onderzoeksresultaten van klanten over Windows 2000, uitgevoerd door Barnes & Noble, Credit Suisse First Boston, Lockheed Martin, Eastman Chemical en Baltimore Gas & Elecrtric, en geverifieerd door Giga Information Group. Deze onderzoeken tonen aan dat organisaties van iedere grootte aanzienlijke voordelen behalen met Windows 2000 en hun investeringen in minder dan 12 maanden terugbetaald zien.

Het Enterprise-scenario concentreerde zich op Windows 2000 Server, waarbij de rendabiliteit en de schaalbaarheid voor enterprise-klanten werd getoond. Gates demonstreerde de schaalbaarheid van één enkele server aan de hand van Windows 2000 Datacenter Server op de Amadeus/ITA-applicatie voor luchtvaartmaatschappijen, die draaide op een Unisys ES7000 met 16 processors. Deze demonstratie toonde de hardware-schaalbaarheid van Windows 2000 aan.

"Voor financiële instellingen zijn bedrijfszekerheid, beschikbaarheid en schaalbaarheid absoluut essentieel," aldus Henry Nash, senior director, Credit Suisse First Boston. "We zijn momenteel bezig onze servers, het merendeel Sun UNIX-servers, te migreren naar Windows 2000. In extreem gunstige gevallen verwachten wij een verbetering van de prijs/prestatieverhouding met een factor 30."

Het Internet-scenario liet de geavanceerde mogelijkheden van Windows 2000 voor het web zien en demonstreerde hoe het platform ondernemingen in staat stelt hun organisatie af te stemmen op Internet. Om de 'scale-out'-mogelijkheden van Windows 2000 te laten zien, waarbij de 'no-single-point-of-failure' architectuur wordt ondersteund, toonde Gates 35 Dell-servers en 500 Dell-clients die dagelijks 1,6 miljard hits afhandelen, met behulp van CBS MarketWatch. Dit is gelijk aan tien maal het gemiddelde verkeer dat MarketWatch genereert.

Ralph Szygenda, Group Vice President en Chief Information Officer van General Motors, demonstreerde de geavanceerde e-commerce applicatie van General Motors, GM TradeXchange, dat volledig gebruik maakt van het Windows 2000-platform. TradeXchange is een portal en vormt de kern van een virtuele wereldwijde marktplaats waarmee GM en haar partners zakelijke transacties kunnen uitvoeren via Internet. Daarbij kunnen de deelnemende partijen in real-time producten kopen en verkopen.

"De afgelopen vier jaar hebben we hard gewerkt aan het implementeren van e-business in de gebieden business-to-consumer, business-to-business en business-to-employee," aldus Szygenda. "Vandaag zijn we een toonaangevende e-business, maar het is zaak dat we onszelf snel blijven ontwikkelen. Windows 2000 is een belangrijk onderdeel van de technologische infrastructuur bij GM en zal ons een voorzien van een groot deel van de basis voor onze snel groeiende e-business operaties."

Gates meldde tevens dat reeds meer dan 20.000 websites over de hele wereld draaien op het Windows 2000-platform. Daarbij noemde hij vijfentwintig van de populairste sites die Windows 2000 volledig gebruiken in een productieomgeving, waaronder Bigcharts.com, Buy.com, CDW.com, DatReturn.com, Dell.com, Hotbot.com, Infospace.com, Monster.com, nasdaq.com, Nordstrom.com, Pandesic.com, Plasticsnet.com, Realtor.com, ValuPage.com, Virtualbank.com.

Het Innovation-scenario demonstreerde de veelzijdigheid van het Windows 2000-platform en de nieuwe, en creatieve manieren waarop het door ondernemingen en eindgebruikers wordt ingezet. Gates liet zien hoe ESPN in staat was om de Winter X Games te fotograferen met digitale camera's en digitale filmtechnieken, door gebruik te maken van Windows 2000 en een preview van de volgende versie van Adobe Premiere.

Beschikbaarheid
Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server en Windows 2000 Advanced Server zijn vanaf vandaag leverbaar. Windows 2000 Datacenter Server wordt over ongeveer 120 dagen verwacht.

Meer informatie over Windows 2000 is te vinden op www.microsoft.com/benelux/windows/ en www.microsoft.com/benelux/technet/.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.