Nieuwe kwaliteitswaarborg voor vervolgcursussen motorrijders

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000

Verzekeraars komen met kwaliteitswaarborg voor vervolgcursussen motorrijders

Steeds meer verzekeringsmaatschappijen onderkennen dat motorrijders door deelname aan een verhoogde rijvaardigheidscursus het risico om bij een verkeersongeval betrokken te raken aanmerkelijk kunnen verminderen en belonen de deelnemers aan deze vervolgcursussen met extra premiekortingen. Het aantal motorrijders die op advies van hun verzekeringsmaatschappij deelnemen aan een verhoogde rijvaardigheidscursus is de afgelopen jaren flink gestegen en door de forse stijging van het aantal nieuw verkochte motorfietsen (22,3% in 1999) zal dit aantal het komend motorseizoen verder toenemen. Het kwaliteitsniveau van verhoogde rijvaardigheids-cursussen is daarom van een steeds groter belang. Een eerder vanuit de rijschoolbranche aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voorgestelde wettelijke erkenningsregeling stuitte op weerstand vanuit het Verbond van Verzekeraars, de Vereniging Verkeersslachtoffers, de Motorrijders Actie Groep en een aantal andere organisaties uit de motorbranche. De regeling was te theoretisch van opzet en afgestemd op de rijschoolbranche, hetgeen zou leiden tot drastische verhogingen van de cursusprijzen en een vermindering van het aantal deelnemers.
De meeste vervolgcursussen voor motorrijders zouden dan tot het verleden behoren. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft laten weten dat er geen plannen bestaan om een regulering van vervolgcursussen voor motorrijders wettelijk verplicht te stellen. Het merendeel van alle vervolgcursussen voor motorrijders in Nederland wordt verzorgd door speciaal opgeleide instructeurs en beroepsmotorrijders van de Nederlandse politie en de Koninklijke Marechaussee, die de verkeersveiligheid van de motorrijder een warm hart toedragen en zijn aangesloten bij de NVVM, de Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid. Deze beroepsgroep heeft geen enkele band met de rijschoolbranche en heeft geen baat bij een op de rijschoolbranche afgestemde theoretische en dure erkenningsregeling. Het Verbond van Verzekeraars en de NVVM vinden een op de praktijk afgestemde goede kwaliteitswaarborg van groter belang voor de reguliere motorrijder, die op geheel vrijwillige basis zijn of haar vaardigheden met de motorfiets op een hoger niveau wil brengen. Het Verbond en de NVVM ontwikkelen daarom dit jaar een nieuwe kwaliteitswaarborg, waardoor een hoog kwaliteitsniveau kan worden gegarandeerd en deelname aan een verhoogde rijvaardigheidscursus betaalbaar blijft voor elke motorrijder.

Noot voor redacties