Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Toespraak Van den Broek tijdens de ROKA-persconferentie

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Inleiding van dhr. J. van den Broek, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, tijdens de ROKA-persconferentie op donderdag 17 februari 2000.


---alleen de uitgesproken tekst geldt---

Dames en heren,
Hoe denkt de Nederlandse consument over zijn supermarkt? Welke ergernissen en wensen heeft hij? Hoe ziet het eetpatroon van de consument er uit? Deze en andere ontwikkelingen in de supermarktbranche staan centraal tijdens de presentatie van CBL ConsumentenTrends 2000, die volgende week tijdens de ROKA plaatsvindt. Ik zal vandaag een aantal in het oog lopende resultaten van het nationale consumentenonderzoek aan u onthullen. Ik hoop dat u desondanks ook op de 23e de presentatie bijwoont als de top van de Nederlandse supermarkten de resultaten breed met elkaar zal bespreken.

Sinds begin dit jaar woedt er een heuse prijzenoorlog tussen de supermarkten. Hoe belangrijk is die prijs voor de Nederlandse consument bij zijn keuze voor een supermarkt? Waarom kiest de klant juist voor díe supermarkt? Speelt de prijs een belangrijke rol of zijn het juist andere factoren waarom de klant kiest voor een bepaalde supermarkt? Uit de CBL Keuzemotivatiemeter blijkt dat "goede kwaliteit" net als voorgaande jaren met ruime voorsprong op 1 staat. Gevolgd door "prettige winkel om boodschappen te doen". Op 3 staat "aantrekkelijke aanbiedingen" en op 4 "ruime keuze". Op de 5e plaats staat "schone winkel" en op de 6e plaats staat "lage prijzen". Weliswaar is de factor "lage prijzen" gestegen van de 7e naar de 6e plaats, maar nog altijd vindt de consument zaken als goede kwaliteit en een prettige, schone winkel belangrijker dan lage prijzen. Hoewel de prijzenslag die op dit moment gaande is u misschien anders doet vermoeden. Dat betekent niet dat een supermarkt de prijs kan negeren. De prijs moet simpelweg in orde zijn, niemand betaalt graag te veel. Er zijn wel verschillen in rangorde tussen de verschillende huishoudensegmenten. Vooral gezinnen met kinderen letten op de prijs. Daar staan aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen op de 2e in plaats van de 6e plaats.

Iedere consument heeft dus zijn eigen ranglijst bij de keuze van een supermarkt. De ene consument vraagt om veel service, terwijl een andere consument vooral op prijzen en aanbiedingen let. Op basis hiervan onderscheiden we 2 groepen consumenten, te weten een groep consumenten die rationeel winkelt en een groep die vooral prettig wil winkelen. We zien dat juist de rationele consument prijsbewust is. Deze consument wil niet veel tijd besteden aan een supermarktbezoek en hecht veel waarde aan een winkel in de buurt en snelheid bij de kassa. Lagen prijzen staan bij de rationele consument op 2 en aantrekkelijke aanbiedingen op 3. De consument die graag prettig winkelt vindt met name de sfeer en het personeel in de supermarkt belangrijk. De winkel moet prettig en ruim opgezet zijn. Deze consument hecht meer dan gemiddeld aan vriendelijk personeel en met name deskundig en enthousiast personeel worden zeer gewaardeerd. Lage prijzen staan pas op plaats 12 en aantrekkelijke aanbiedingen op de 9e plaats.

Zal de prijzenslag die nu aan de gang is de verhoudingen in de branche drastisch veranderen? Op dit moment is er maar één partij die zijn voordeel doet en dat is de consument, die lacht in zijn vuistje. Elk jaar in januari voeren supermarkten prijsacties. Dat is logisch na de dure decembermaand, de consument is dan prijsgevoeliger. Na januari komt alles gewoonlijk weer in het oude gareel, het is een soort eb en vloedbeweging. Maar dit jaar is er duidelijk meer aan de hand. Op dit moment zitten we op het hoogtepunt van de prijzenslag. Ik denk echter dat de bodem bereikt is en de prijzen niet veel meer zullen dalen. De supermarkten zullen toch hun kosten vergoed willen zien. Ik verwacht overigens, dat als straks de kruitdampen opgetrokken zijn, de marktverhoudingen tussen de supermarkten onderling grotendeels zijn zoals ze voor de prijzenoorlog waren…

Op de prijzenoorlog is inmiddels van een aantal kanten kritiek gekomen. Er is kritiek gekomen van de Stichting Natuur en Milieu op het stunten met melk. Natuur en Milieu is bang dat door de lagere consumentenprijzen ook de prijzen voor de boeren omlaag gaan. Zij heeft gewaarschuwd voor het gevaar dat boeren hierdoor niet meer kunnen investeren in de vereiste milieumaatregelen. Heeft Natuur en Milieu gelijk? We hebben in Nederland 2 grote zuivelcoöperaties die namens de boer zaken doen met de supermarkten. Ik kan u verzekeren: die gaan zeker niet zonder slag of stoot akkoord met een verlaging van hun prijzen. En dus moeten we de prijsverlagingen uit onze eigen zak betalen. Hoewel ik de argumenten van Natuur en Milieu niet wil bagatelliseren, denk ik dat het gevaar waar zij voor waarschuwt niet groot is. Overigens is consumptiemelk maar een kwart van de totale melkproductie. En bovendien gaat het veelal alleen maar om de huismerken halfvolle melk.

Dames en heren, ik denk dan ook dat invoering van een minimumprijs niet de oplossing is. Daar help je de boer niet mee. Dat betekent niet dat wij de signalen van de milieu- en maatschappelijke organisaties als LTO Nederland niet serieus nemen. Hun uitnodiging aan ons adres voor een gesprek hebben wij inmiddels aanvaard. De suggestie dat lage prijzen per definitie ten koste gaan van het milieu willen wij graag uit de wereld helpen.

In dat gesprek zouden de wensen van de consument centraal moeten staan. De agrarische sector denkt nog té traditioneel, nog té veel grondstofgericht. Gezocht moet dus worden naar innovatie, naar toegevoegde waarde. Dat is waar de consument om vraagt. Die consument is bereid meer te betalen voor variatie, lekker en gemak. Voorbewerkte producten dus. Lekkere, luxe toetjes. Dat levert dus meer op dan een gewoon pak melk of vla. De sector moet het dus minder in bulk zoeken en meer gebruik maken van de grote kennis en techniek die er in Nederland is om producten met toegevoegde waarde te maken. De Nederlandse kazen lijken bijvoorbeeld allemaal op elkaar. Terwijl in een land als Frankrijk de keuze en variatie bijna niet op kunnen. Dat wil de Nederlandse consument ook. Variatie en toegevoegde waarde, dat zou het antwoord moeten zijn. En niet de invoering van een minimumprijs.

Andere voorbeelden van toegevoegde waarde zijn biologisch en functional food. Natuur en Milieu vreest dat nu het prijsverschil tussen biologische zuivel en reguliere zuivel groter is geworden en ook de vraag naar biologisch zal afnemen. Wij geloven daar niet in. Biologische zuivel mag zich op een groeiende belangstelling verheugen. Door die groeiende vraag zal het prijsverschil juist kleiner worden. De biologische sector wordt immers efficiënter en er gaan volumevoordelen optreden. Uit CBL ConsumentenTrends 2000 blijkt dat 42% van de Nederlanders inmiddels EKO-producten kent. Bij de jonge huishoudens zonder kinderen ligt dit percentage al op 48%. 55% van alle Nederlanders die EKO-producten kennen koopt die producten ook. In 1998 was dit percentage nog 51%. De belangstelling neemt dus duidelijk toe. 59% van de consumenten vindt biologische producten gezonder. Hier ligt een kans voor de biologische landbouw. Ook de belangstelling voor producten met toevoegingen, zogenaamde functional food, is groot. 35% van de consumenten heeft wel eens van producten met toevoegingen gehoord. 40% acht functional food gezonder en maar liefst 62% koopt wel eens een product met een toevoeging.

Dames en heren, voordat ik het met u over het wensenlijstje van de klant ga hebben zal ik eerst in gaan op zaken die de supermarkten verder moeten verbeteren. De consument is gevraagd naar de zaken waar zij zich aan ergert. En vervolgens is gevraagd hoe vaak die zaken dan voorkomen. Dit vormt tezamen het ergernissenoverzicht. De combinatie "komt vaak voor" en "daar erger ik me erg aan" leveren de volgende 5 ergernissen op: winkelwagen rijdt niet goed, artikelen uitverkocht, klant kan prijs niet vinden, aanbiedingen uitverkocht, lang wachten bij de kassa. Supermarkten die het lukt om deze vijf punten te verbeteren doen hun klanten dus een groot plezier. Als we dit vergelijken met 1998, dan zien we dat het winkelwagentje op nummer 1 is blijven staan. Kennelijk geven die wieltjes die alle kanten op willen behalve de goede toch de meeste ergernis. Lang wachten bij de kassa is verder gedaald van de 3e naar de 5e plaats. We zien dat door de langere openingstijden de drukte meer gespreid is over de dag en de avond.

Een andere manier om klanten te plezieren is er voor te zorgen dat hun wensen in vervulling gaan. En dan doel ik niet op het winnende staatslot, maar op de CBL Wensen Top 5. Elk jaar vragen wij de consument wat zijn wensen zijn. Wat kan de supermarkt doen om zijn klanten nog beter van dienst te zijn? In de CBL wensen Top Vijf staan de vormen van dienstverlening die de grootste stijging laten zien. Op de eerste plaats van de CBL Wensen Top 5 staat de drogisterij met verkoop van geneesmiddelen, gevolgd door extra geld kunnen pinnen. Op de derde plaats komt de postzegelverkoop, op de vierde de gelduitgifte-automaat en op de vijfde plaats de verkoop van warme meeneemmaaltijden.

Juist aan wens nummer 1 dreigen de supermarkten niet te kunnen voldoen. Door de strenge eisen die de wetgever aan simpele zelfzorggeneesmiddelen als aspirines en hoestdrankjes stelt, dreigt een groot aantal supermarkten zijn OTC-counter, dit zijn servicebalies in supermarkten waarbij zelfzorggeneesmiddelen te koop zijn, te moeten sluiten. Bovendien kan het huidige aantal OTC-counters niet worden uitgebreid. Onbegrijpelijk dat minister Borst deze kans laat liggen om de gezondheidszorg goedkoper te maken door van de logistiek van de supermarkten gebruik te maken. Op dit moment zijn er zo'n 600 OTC-counters. Het is ontzettend moeilijk om deze counters te bemensen omdat de wet voorschrijft dat er een drogist èn assistent-drogist achter moet staan. Maar liefst éénderde van deze 600 counters dreigt te moeten sluiten omdat er in Nederland onvoldoende drogisten en assistent-drogisten zijn. Laat staan dat we het aantal OTC-counters kunnen uitbreiden. Het CBL pleit er daarom voor dat voor de verkoop van eenvoudige geneesmiddelen geen jarenlange drogistenstudie meer nodig is. De consument anno 2000 is mondig genoeg om een doosje paracetamol te kopen. Wij hebben de Minister al in december laten weten dat voor het huidige aantal OTC-counters in de supermarkten per jaar minimaal 1200 drogisten en assistent-drogisten nodig zijn. Terwijl er per jaar voor supermarkten en drogisten samen slechts 1500 worden opgeleid! Dit is volstrekt onvoldoende en dan hebben we het nog niet eens over de personeelsbehoefte van de 3000 drogisterijen die ons land telt. Het CBL heeft dan ook een beroep op de Minister gedaan om de wetgeving zo snel mogelijk aan te passen. Helaas hebben wij tot op heden geen antwoord mogen ontvangen.

Dames en heren, het moge duidelijk zijn. Zonder maatregelen kan aan de vraag van de consument naar een betere verkrijgbaarheid van zelfzorggeneesmiddelen niet voldaan worden en zal een flink aantal supermarkten de OTC-counter moeten sluiten. Dit leidt onherroepelijk tot een stijging van de prijzen van de zelfzorgmiddelen omdat de concurrentie minder wordt. Dit staat haaks op het overheidsbeleid om de gezondheidszorg betaalbaar te maken.

Dames en heren, hier wilde ik het bij laten. Ik dank u voor uw aandacht en ik hoop u natuurlijk volgende week allemaal tegen te komen op de CBL-stand, die volledig in het teken van de arbeidsmarkt staat. Als u een carrièreswitch overweegt: ook u bent van harte welkom om op de CBL-stand de speciale test te doen waarmee u kunt zien welke baan er voor u weggelegd is in de supermarkt. Dan geef ik u nu graag de gelegenheid tot het stellen van vragen.

++++++++++++++++++++++++++++

Miranda M. G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting

Attachment Converted: "c:\eudora\attach\persbijeenkomst 17 feb.(word).doc"

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie