Vragen CDA aan VWS over subsidie vrijwillige thuiszorg

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000

Subsidieregeling coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorg (170200)

Den Haag, 17 februari 2000

Schriftelijke vragen van de leden Dankers (CDA) en Arib (PvdA) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

1. Herinnert u zich uw brief aan de Kamer over het Evaluatieonderzoek coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorg? (1)

2. Moet uit de onderzoeksresultaten vastgesteld worden dat er bij de mantelzorgondersteuning in 1999 nog steeds aanzienlijk wordt onderbesteed?

3. Welke verschillende redenen liggen naar uw mening ten grondslag aan het feit dat mantelondersteuning in een aantal regios niet of onvoldoende van de grond is gekomen?

4. Kunt u bevestigen dat er regios zijn waar geen (extra) budget wordt toegedeeld ten behoeve van de ondersteuning van de mantelzorg? Is daarmee naar uw mening voldoende inhoud gegeven aan uw wens dat de mantelzorg en terminale thuiszorg een punt van aandacht is, zoals u in uw schrijven d.d. 11 augustus 1999 aan het CVZ liet weten?

5. U schrijft dat de organisaties die zich op het gebied van de informele zorg begeven (LOT/LOVT) al bezig zijn om een positie binnen de regiovisie te verkrijgen. Bent u op de hoogte van het feit dat LOT/LOVT er de voorkeur aan geven de gelden naar de zorgvormen te oormerken, om op die manier de onderbesteding bij de mantelzorgondersteuning tegen te gaan en daarmee een adequate ondersteuning van de mantelzorg daadwerkelijk mogelijk te maken?

6. Indien het antwoord op de voorgaande vraag bevestigend luidt, bent u dan bereid tegemoet te komen aan de wens van het LOT/LOVT? Zo neen, waarom niet?

(1) Brief van 13-01-2000, kenmerk CSZ/EZ-2029662.