Ouders verstandelijk gehandicapten klagen de Staat aan

Utrecht, 17 februari 2000
Referentie: F01/208/CvdR

Ouders verstandelijk gehandicapten klagen de Staat aan

Ook in hoger beroep na uitspraak in kort geding wachtlijst

Ouders eisten via een kort geding van de zorgverzekeraar zorg voor hun zoon of dochter die op de wachtlijst staat voor een woonplek of dagbesteding. De president van de rechtbank te Zwolle sprak op 14 februari uit dat de zorgverzekeraar daarvoor niet aansprakelijk gesteld kan worden. De overheid heeft te weinig plaatsen gecreëerd. De ouders gaan nu de Staat der Nederlanden aanspreken.

De rechter heeft het recht op zorg van de negen mensen met een verstandelijke handicap erkend. Deze mensen zijn verzekerd, maar ze kunnen de verzekeraar niet aansprakelijk stellen. Een onduidelijke en onhoudbare situatie. De ouders willen nu volstrekte duidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor het recht op zorg en wie dat moet leveren.

De ouders, en de Federatie van Ouderverenigingen die hen ondersteunt, gaan nu twee stappen nemen:
* Ze gaan tegen de Staat der Nederlanden procederen, want de rechter in Zwolle wijst in die richting.
* Tevens gaan ze in hoger beroep bij het gerechtshof om de uitspraak van de rechtbank te Zwolle te laten toetsen. Immers de Staat kan wel verantwoordelijk worden gehouden voor de wachtlijsten, maar kan geen zorg leveren. Dat is voorbehouden aan de zorgverzekeraar.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties