Lakgrondstoffen-productie in Leverkusen uitgebreid

Datum nieuwsfeit: 17-02-2000
Bayer AG Benelux

Lakgrondstoffen-productie in Leverkusen uitgebreid: Tweede productieplaats voor Desmodur W.Klanten wensten vestiging in Europa.

Leverkusen - Bayer AG produceert Desmodur® W nu ook in Leverkusen. Door een verbouwing van een bestaande productie-installatie voor Isocyanaten is de capaciteit meteen zodanig groot dat het bedrijf de gehele Europese markt vanuit Duitsland kan bedienen.

Tot nu toe werd de monomeer-bouwsteen voor fabricage van lichtechte polyurethaan uitsluitend in het Amerikaanse Baytown/Texas gefabriceerd.

Het cycloaliphatische diisocyanaat Desmodur® W (H12 MDI) is naast isophorondiisocyanaat (Desmodur® I) de belangrijkste grondstof voor het produceren van polyurethaan-dispersie, -prepolymeren en
-elastomeren alsmede van UV-uithardende PUR-systemen. Toepassingen zijn bijvoorbeeld watergedragen textiel-, meubel- en houtcoatingsystemen. Het voordeel van zulke polyurethaansystemen is dat zij uitstekend licht-, UV- en chemicaliënbestendig zijn en een hoge mechanische belasting kunnen verdragen.

Als gevolg van de voortdurend stijgende vraag naar hoogwaardige polyurethaanproducten neemt ook de behoefte aan Desmodur W toe. Volgens Bernd Steinhilber, hoofd van de Business Unit Aliphatische Isocyanaten, onderdeel van de Bayer Business Group Coatings, Colorants and Special Raw Materials, moet door de nieuwe installatie in Leverkusen de behoefte aan deze belangrijke grondstof probleemloos worden afgedekt en zal bovendien de leveringsgarantie aanzienlijk vergroot worden.

"Daarmee houden wij rekening met de wens van onze klanten: een tweede onafhankelijke productieplaats voor Desmodur W en op één Europese locatie".

Mijdrecht/Brussel, 17 februari 2000