De Hond benoemd tot CEO Newconomy N.V.

Datum nieuwsfeit: 18-02-2000
Newconomy

De Hond benoemd tot CEO Newconomy N.V.

MAURICE DE HOND STOPT MET POLITIEKE BAROMETER EN ANDERE VERKIEZINGSONDERZOEKEN.

Amsterdam, 18 februari 2000

Nederlands bekendste verkiezingsonderzoeker Maurice de Hond beëindigt zijn, vooral van de televisie bekende, opiniepeilingen.

De HondsZijn presentatie van de Politieke Barometer in het NPS/VARA-programma NOVA van vrijdag 18 februari as. is zijn laatste tv-optreden in deze hoedanigheid. Ook de prognoses en analyses van de verkiezingsuitslagenonderzoeken voorafgaand aan en op de verkiezingsdagen zelf, zal hij stakenstopzetten.

Reden tot dit besluit is de nieuwe functie die Maurice Dde Hond krijgt bij het Amsterdamse Iinternetbedrijf Newconomy N.V. De Hond, een van de oprichters van Newconomy (voorheen ICOM, Internet Competence Network), is bij dit bedrijf benoemd tot CEO (Chief Executive Officer). Hij is van mening dat zijn nieuwe functie een combinatie met zijn verkiezingsonderzoeken niet goed mogelijk maakt. Het bureau Inter/View en NOVA zullen ook zonder de bijdragen van Maurice de Hond de verkiezingsonderzoeken voortzetten.

Dat bedrijf heeft vandaag aangekondigd ABN Amro Rotschild de opdracht te geven om de mogelijkheid tot een spoedige beursnotering te onderzoeken.Maurice de Hond meent dat zijn nieuwe functie een combinatie met zijn verkiezingsonderzoeken niet goed mogelijk maakt.

Methode De HondBIJNA 25 JAAR

Maurice de Hond (52) startte bijna 25 jaar geleden de presentatie van de NIPO-onderzoekcijfers via het radioprogramma In de Rooie Haan.

Via een correctiemethode (Methode De Hond) wist hij zeer nauwkeuriger prognoses te maken.

De start van dit onderzoek in oktober 1976 betekende toen de opening van de landelijke dagbladen.

Bij de verkiezingen in mei 1977 bleken zijn prognoses inderdaad nauwkeuriger te zijn dan die van andere bureaus en was zijn reputatie gevestigd. Tot het eind van In de Rooie Haan in de tachtiger jaren tachtig bleef De Hond zijn cijfers en analyses via de radio presenteren. In 1982 werd het NIPO verruild voor het bureau Inter/View waar Dde Hond inmiddels directeur was geworden was. Langzamerhand werd hij ook actief voor de televisie. Aanvankelijk bij Achter het Nieuws en later bij NOVA.

Sinds 1989 werden onder de leiding van De Hond bij Inter/View de zogenaamdezgn exit-polls uitgevoerd, waardoor kort na het sluiten van de stembussen een nauwkeurige voorspelling kon worden gegeven worden van de einduitslag.

VERKIEZINGEN

In de periode 1976-2000 was De Hond betrokken bij zeven7 Tweede Kamerverkiezingen, zes 6 Provinciale Statenverkiezingen en zes6 Gemeenter Raads verkiezingen, alsmede vier4 verkiezingen voor het Europese Parlement. Over het algemeen bleken zijnde prognoses kort voor de verkiezingen de trend goed aan te geven. Alleen in 1986 week de uitslag fors af van de laatst afgegeven voorspellingprognose. Het CDA scoorde 5% hoger en alle andere partijen iets lager dan geprognosticeerd, waardoor de CDA/-VVD- combinatie de meerderheid behield in plaats van het voorspeldegeprognotiseerde verlies.

INTERNET: NEDERLAND LOOPT FORS ACHTER

Mede door de publicatie van zijn boek Dankzij de snelheid van het licht in 1995 werd Dde Hond ook beschouwd als een Internetdeskundige. In november 1995 had hij een opzienbarend interview in het VARA-programma Sonja van Sonja Barend waarin hij o.a. aangaf welke grote veranderingen het Iinternet zou gaan betekenen voor allerlei aspecten van de samenleving.

Ruim vier jaar geleden werd dit nauwelijks geloofd.

De Hond heeft zich zowel in zijn boek als bij zijn vele publieke optredens sterk gemaakt voor het snel en grootschalig inspelen van de overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven op de massale verspreiding van het Iinternet. In zijn boek uit 1995 sluit hij af met het Digi Deltaplan voor Nederland. Tot zijn spijt moet hij nu vaststellen dat het inzicht van wat het Iinternet zal gaan betekenen in Nederland te beperkt is en dat eigenlijk nog steeds te langzaam op de ontwikkelingen wordt ingespeeld. Terwijl het gebruik in Nederland zich inmiddels wel zeer sterk ontwikkelt, blijft de aanbodzijde (vanuit de traditionele bedrijven) vergeleken met de USA en een aantal Europese landen, fors achter.

NEWCONOMY: BEURSGANG ONDERZOEKEN

Sinds 1998 heeft Maurice de Hond, samen met zijn medeoprichters Ruud Smeets en Oscar Appeldoorn, gewerkt aan de opzet van zijn nieuwe Internetbedrijf. Dit bedrijf, aanvankelijk ICOM genaamd maar nu omgedoopt tot Newconomy, vormt een netwerk van vooraanstaande en kansrijke Nederlandse Iinternetbedrijven. Newconomy faciliteert dit netwerk middels risicodragend kapitaal, management support en draagt zorg voor het uitwisselen van kennis, kansen en contacten. Mede daardoor kan de groei van de bedrijven nog sneller plaats vinden dan anders zou gebeuren. Het bedrijf heeft vandaag haar voorlopige jaarcijfers bekend gemaakt over het eerste jaar waaruit een positief resultaat van 1,.4 miljoen Eeuro blijktnaar voren komt. ABN AMROmro Rothschild is verzocht te bezien of een snelle beursnotering van het bedrijf binnen afzienbare tijd kan worden gerealiseerd. Op 22 maart a.s. zal hierover daar in een persconferentie nadere informatie worden verstrekt.

LOOPBAAN

De Hond (1947) had na zijn studie tussen 1975 en 1980 een onderzoeksbureau samen met Hedy dAncona (CEBEON). Van 1980 tot 1985 was hij directeur van Inter/View. Tot 1989 was hij vervolgens actief als rechterhand van Anton Dreesmann bij Vendex International. Hij zette o.a. de Micro Computerclub Nederland (MCN) op, bracht Van der Graaf Handelsinformatie en Dongelmans bij elkaar (en gaf het de naam Graydon) en was directeur van het Amerikaanse Vendex Headstart Iinc. Tussen 1991 en 1995 was De Hond actief bij ITT-Gouden Gids en tussen 1995 en 1998 was hij CIO bij Wegener Arcade.

Tussen 1986 en 1999 was hij voorzitter van de Raad van Commissarissen van Inter/View, later genaamd EMIS.