Stemmingsbeeld Optiebeurs van Amsterdam Exchanges

STEMMINGSBEELD

OPTIEBEURS VAN AMSTERDAM EXCHANGES

Grote omzet in Ahold en Baan

Op deze expiratiedag van de februari-series noteerde het aandeel Baan opnieuw fors lager. Diverse banken kwamen met verkoopadviezen, waardoor de koers nog verder onder druk kwam te staan. Het noodlijdende softwarebedrijf verliet de beursvloer met een verlies van ruim 14,3%. Vanochtend opende Baan op s 6, gelijk aan de slotkoers van donderdag. Gedurende vrijwel de gehele dag stond het aandeel in de min, met een dieptepunt op s 4,80 ofwel 20% lager. Aan het slot trad enig herstel op en sloot Baan op een stand van s 5,14. De omzet was opnieuw fors met 23.000 optiecontracten (9%) en 11 miljoen verhandelde aandelen. Populaire series waren de apr 10 calls (4300), de feb 7 put (3300), de apr 5 put (1500) en de 04 oct 10 calls (1300).

Het verloop van de AEX-index liet vandaag, mede onder invloed van expiratie, een grillig beeld zien. Vanochtend opende de index op 665.78 punten, 2 punten lager dan het slot op donderdag. Het hoogste punt lag op 673,62. Het laagste punt was 655.17, tevens het slot van vanmiddag. Ruim 20.00 contracten (8%) werden verhandeld. Vooral de feb 660 en feb 670 calls waren gevraagd (1200 respectievelijk 2700). Ook de feb 660 put vond 2700 keer aftrek.

Ook werden er ruim 15.800 FTI-futures verhandeld en 190 FTI-Light futures.

Ondanks positieve koopadviezen van analisten en de bekendmaking van recordcijfers op donderdag, daalde het aandeel Philips vandaag naar een slotstand van s 165,05 (vorig slot: s 168,18). Het slot lag nietemin s
1,15 boven de openingskoers van vandaag. Philips nam ruim 8% van de omzet in opties voor haar rekening. Met namde de feb 170 call en de feb 175 call werden verhandeld (1800 respectievelijk 1300).

De grootste omzet op deze expiratiedag noteerde het aandeel Ahold, ruim 27.000 optiecontracten (11%). Op de effectenbeurs van Amsterdam Exchanges verwisselden ruim 13 miljoen aandelen van eigenaar. Het aandeel leverde 6,5% in, Ahold sloot op s
22,65. De oct 30 call verwisselde ruim 4000 keer van eigenaar, de apr 25 call en de apr 30 call beide ruim 1300 keer.

Vanaf maandag 21 februari maakt UPC deel uit van de AEX-index, daarop vooruitlopend steeg het aandeel met ruim 4,5%. Het aandeel opende op s 194 (vorig slot: s 175) tevens het hoogste punt van de dag. Het slot lag op s
188.90. De omzet in opties bedroeg 1655 contracten.

Grootste stijger onder de meest actieve aandelenfondsen was vandaag Getronics dat ruim 4,5% won bij een omzet van 8400 optiecontracten.

Goud daalde met ruim 2 US Dollar naar een slotstand van 305.10 per troy ounce. De omzet was relatief fors met 232 contracten.

In totaal werden er vandaag 248.607 optiecontracten verhandeld, waarvan 159.643 calls en 88.964 puts. De call/put ratio bedroeg 1.79.