KPN versterkt positie op de Internetmarkt in Midden-Europa

Datum nieuwsfeit: 18-02-2000

KPN versterkt zijn positie op de Internetmarkt in Midden-Europa

Koninklijke KPN NV heeft een belang van 51% verworven in Euroweb International (Nasd. EWEB). Euroweb, gevestigd in de Verenigde Staten, is eigenaar van een aantal Internet Service Providers in Hongarije, Tsjechië en Slowakije (zie bijgevoegde tabel 1). Met de acquisitie is een bedrag gemoeid van USD 16.3 miljoen.

KPN verstevigt hiermee zijn positie op de snelgroeiende Midden-Europese Internetmarkt, hetgeen past binnen de strategie om tot de top van Europese Internetaanbieders te gaan behoren.

Euroweb Hongarije is de grootste werkmaatschappij van Euroweb International, dat 49% van de aandelen bezit. De overige 51% zijn in handen van PanTel, een bedrijf dat via haar eigen glasvezelnetwerk data- en Internetdiensten levert aan bedrijven. KPN heeft al 62% van PanTel in handen; door de samenwerking met Euroweb Hongarije wordt KPN een van de grootste Internet Service Providers in Hongarije met een marktaandeel van 35%. Tot de overige werkmaatschappijen van Euroweb International behoren Czechnet in Tsjechië en de grootste Internetaanbieder van Slowakije.

KPN is reeds aanwezig in een aantal landen in Midden-Europa, met dochterondernemingen in Hongarije, Tsjechië en de Oekraïne.

Euroweb International Corp:
Country Subsidiary
Hungary:
Euroweb Hungary (49%)
Inet (70%)

Czech republic:
Czechnet (100%)

Slovak republic:
EUnet Slovakia (100%)
Sknet (100%)
R-net (70%)

Table 1, subsidiaries Euroweb International Corp.

Existing subsidiaries of KPN in Central Europe:
Country Subsidiary - Business
Hungary:
Pannon GSM (45%) Mobile telephony
PanTel (62%) Data/IP on own fibre optic network

Czech republic:
Cesky Telecom (20%)
Fixed telephony, mobile telephony through 51% owned Eurotel

Ukraine Utel (10%) Fixed international telephony
UMC (16%) Mobile telephony

Table 2, subsidiaries KPN International in Central Europe.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties