Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Audi opent centrum voor elektromagnetische proeven

Datum nieuwsfeit: 18-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Audi opent centrum voor elektromagnetische proeven

(18 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Uit de luidsprekers van de autoradio komt een ritmisch geratel. Een alledaags verschijnsel. Deze irritante - maar overigens onschadelijke -interferentie is te horen wanneer de mobiele telefoon verbinding maakt met het net. De oorzaak van dit probleem ligt in de hoogfrequente elektromagnetische interferentievelden die de mobiele telefoon uitzendt.

Het nieuwe EMC-centrum van Audi te Ingolstadt in Duitsland concentreert zich op de invloed van dergelijke stralingen op de wagensystemen. EMC staat voor 'elektromagnetische compatibiliteit'. Dit verwijst naar de opdracht om elektronische systemen zo ongevoelig mogelijk te houden voor interferenties van buiten en tevens te voorkomen dat de apparaten zelf interfererende energie uitzenden.

De EMC-experts in Ingolstadt hebben één belangrijk doel: ongeacht het soort elektronische herrieschopper moet worden gegarandeerd dat dergelijke ongewenste storingen de elektronica aan boord van de Audi's niet beïnvloeden. Dit is belangrijk omdat niet elke storing zo onschadelijk is als die van de GSM-impulsen op de autoradio. Dit was onder andere te zien aan de ervaring die bestuurders van verschillende merken auto's opdeden, nadat ze een krachtige kortegolfzender naast de Autobahn in Zuid-Duitsland waren voorbijgereden: verschillende waarschuwingslampjes op het dashboard begonnen plotseling met elkaar om de aandacht te strijden. Terwijl in eerste instantie leek alsof het systeem totaal defect was geraakt, bleek het bij nader beschouwing om niet meer dan een duidelijk ongegronde storingsmelding te gaan.

Zelfs in de ontwikkelingsfase van nieuwe componenten en auto's gebruiken de elektronicaspecialisten bij Audi de testinstallaties van het EMC-systeem om afschermingen van bedradingen en microprocessors, elektromotoren en digitale instrumenten op hun ongevoeligheid voor interferentie te onderzoeken.

Bepaald geen sinecure, zo blijkt. Het aantal elektronische componenten dat in auto's wordt gebruikt neemt nog steeds toe en deze onderdelen communiceren met elkaar (bijvoorbeeld via databus-systemen). Heel vaak is deze interactie de oorzaak van elektromagnetische conflicten. Voor de ontwikkelaars betekent dit, dat elke component eerst afzonderlijk moet worden getest en vervolgens moet worden onderzocht op mogelijke beïnvloeding van andere onderdelen in de elektronica.

Tijdens de uitgebreide testreeks, die soms maanden in beslag kan nemen, onderwerpen de Audi-ingenieurs de componenten in hun testinstallatie aan een doelgericht niet -aflatend spervuur van elektromagnetische interferenties. Het frequentiespectrum voor deze interferentie loopt helemaal tot in het gigahertz-bereik, waardoor het mogelijk wordt gebruikelijke golflengten vanaf de 'bakkies' tot de radiozenders tot en met de GSM-netwerken te simuleren. De testcriteria zijn nauwkeurig gedefinieerd. Audi gaat met deze tests nog verder dan de richtlijnen voor de EU-goedkeuringen.

Een bezoeker aan de grootste ruimte van het EMC-centrum van Audi zou de indruk kunnen krijgen in een science-fictionfilm terecht te zijn gekomen. De muren van testinstallatie zijn - net als bij een geluiddichte kamer - volledig bekleed met absorberende polyurethaanschuim kegels. Deze kegels voorkomen interne reflecties. Overmaatse antennes die door een kraan vanaf het plafond in positie worden gebracht, worden gericht op de te testen auto-componenten midden in de ruimte.

Op de rollenbank, waarmee rijsnelheden tot 250 km/u kunnen worden gesimuleerd, staat een Audi. Op deze manier is het mogelijk de invloed van elektromagnetische straling bij hoge snelheden en met op vol vermogen draaiende motor te onderzoeken. Ook acceleratie en krachtig remmen kunnen worden gesimuleerd. Deze duurzaamheidtests zijn o.a. nodig om de ongevoeligheid voor storingen van veiligheidssystemen als ABS of airbags optimaal te kunnen controleren.

Om te voorkomen dat straling in de ruimte binnendringt of eruit ontsnapt, is deze ontworpen als een stalen kubus met een inhoud van ongeveer 4.000 m3~ Door het gebruik van glasvezelkabel (in plaats van koperdraad) wordt gegarandeerd dat er ook geen interne interferentiebronnen kunnen voorkomen. Deze grote ruimte is niet nodig voor elke geïsoleerde test van componenten; stralingsbestendige metalen dozen met aan het doel aangepaste afmetingen bieden de mogelijkheid om dergelijke tests onder laboratoriumcondities uit te voeren voor individuele componenten of constructies. Deze testinstallaties worden eveneens gebruikt voor het testen van nieuwe elementen voordat deze in serieproductie worden genomen. Ook de toeleveranciers moeten voldoen aan Audi's strenge eisen voor elektronische componenten.

De ongevoeligheid van de installatie voor straling belet overigens niet de controle van satellietgeleide navigatiesystemen (die door een steeds groeiend aantal Audi-klanten worden besteld). Dankzij een speciale in de hal geïnstalleerde transmitter kunnen satellietsignalen worden ontvangen en kunnen dus realistische testprocedures worden uitgevoerd.

Uiteindelijk krijgen alleen die componenten die betrouwbaar zijn gebleken op de plaats waar ze zullen worden gebruikt (d.w.z. in de auto) het groene licht om in serieproductie te worden genomen. Audi-rijders kunnen er dus zeker van zijn dat de elektrische systemen aan boord van hun auto niet gestoord zullen worden door ongewenste herrieschoppers. Evenmin hoeven zij bang te zijn voor onprettige confrontaties met radiozenders of -transmitters.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie