D66 over verbod op de nertsenfokkerij

18 februari 2000

Verbod op de nertsenfokkerij

Marijke Augusteijn

In juli 1999 werd het verzoek voor een verbod op de nertsenfokkerij door de Tweede Kamer aangenomen. Conform dit verzoek heeft minister Brinkhorst (Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (D66)) op 10 februari 2000, aan de ministerraad een wetswijziging voorgelegd die het houden van dieren voor hun pels verbiedt. Daar de ministerraad nog enkele aanvullende vragen beantwoord wil zien, is nog geen definitief besluit genomen.

Binnenkort zal dit voorstel opnieuw door de ministerraad besproken worden. De fractie van D66 rekent er op dat het kabinet het verzoek van de meerderheid van de Tweede Kamer inwilligt.

Waarom wij tegen het houden van dieren voor hun pels zijn In de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren wordt de intrinsieke waarde van het dier erkend. Dit houdt in dat mensen geen inbreuk mogen maken op de eigenwaarde van dieren, tenzij daar een zwaarwegende reden voor is.

Het fokken van nertsen met als doel het maken van bontjassen en aanverwante producten is voor de fractie van D66 beslist geen zwaarwegende reden. Bont voorziet immers niet in een essentiële behoefte van de mens, het is een luxe product. Bovendien zijn er voldoende alternatieven voor het dragen van bont.

Bij het gebruik maken van dieren moet de vraag worden gesteld of het menselijk belang opweegt tegen dat van het dier. Het lijden van de nertsen in de fokkerijen overstijgt ruimschoots het doel waarvoor deze dieren vaak onder erbarmelijke omstandigheden worden gefokt, gehouden en gedood. De fractie van D66 is dan ook van mening dat het bedrijfsmatig houden van nertsen beëindigd moet worden.

Marijke Augusteijn
Woordvoerder Natuur en Milieu