Mr. C.R. Niessen benoemd op Ien Dales leerstoel AIAS

18 februari 2000

Aan de redacties

Mr. C.R. Niessen benoemd op Ien Dales leerstoel

Mr. C.R. Niessen is per 1 maart benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Ien Dales leerstoel. De bijzondere leerstoel, gevestigd aan het Amsterdams Instituut voor Arbeidsstudies (AIAS) van de Universiteit van Amsterdam, is vernoemd naar mevrouw drs. C.I. Dales, in leven minister van Binnenlandse Zaken en heeft betrekking op de 'Overheid als Arbeidsorganisatie'.
De leeropdracht is interdisciplinair en richt zich op de verhouding tussen politiek bestuur en ambtelijke dienst, de kwaliteit van de overheidsorganisatie en haar relatie tot werkgevers en werknemers, alsmede de politieke en ambtelijke integriteit van de publieke dienst. De Ien Dales leerstoel wordt ondersteund door het Centrum Arbeidsverhoudingen Overheid (CAOP) en PriceWaterhouseCoopers, management-consultants public sector.
Prof. mr. Niessen was tot voor kort plaatsvervangend Directeur-Generaal Constitutionele Zaken en Koninkrijksrelaties van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit departement rekent de overheid als arbeidsorganisatie tot een van zijn voornaamste beleidsvelden. Niessen geldt behalve als grondwetexpert ook als deskundige op het terrein van (collectieve) arbeidsvraagstukken binnen de overheid.
Naast een wetenschappelijke functie vervult de leerstoel een platformfunctie en zal een bijdrage leveren aan het debat rond de integriteit en daarmee kwaliteit van het openbaar bestuur.

Mr. C.R. Niessen leverde een belangrijk aandeel in de algemene herziening van de Grondwet van 1983 en publiceerde in uiteenlopende (juridische) vakbladen over vraagstukken van staats- en bestuursrecht, ambtenarenrecht en organisatie. Voor de Nederlandse Juristen Vereniging schreef hij in 1982 het preadvies inzake de rechtspositionele verschillen tussen ambtenaren en civielrechtelijke werknemers: een gezaghebbende publicatie die nog heden ten dage grote invloed heeft op het proces van 'normalisering' van de arbeidsverhoudingen in de publieke sector. Plaatje

Het bestuur van de Stichting Ien Dales-leerstoel wordt gevormd door prof.mr. M.G. Rood, mevr.drs. D.IJ.W. de Graaf-Nauta, mr. H.L.C.W. Borghouts, mevr. P.M. Altenburg, drs. A.H.C. Annink, Th.H. Dragt en drs. Chr. Moll (secr.).

Noot voor redacties