Waarschip Werf winnaar HISWA Award 2000

HISWA 2000
19 feb 2000

Waarschip werf winnaar HISWA Award 2000

Het bedrijf Waarschip Werf B.V. is de winnaar van de HISWA Award 2000. De HISWA Award is de prijs voor het meest innovatieve product dat op de HISWA tentoongesteld wordt. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens de officiele opening van de watersporttentoonstelling op zaterdag 19 februari in Amsterdam RAI. De winnaar, de heer Hijlkema, kreeg de Award uitgereikt uit handen van Jannus Boelen, voorzitter van de HISWA Vereniging. Alle genomineerde producten worden tijdens de HISWA tentoongesteld in de "Passage" tussen het Holland- en Europacomplex.

127 inzendingen voor de noviteitenprijs
Een deskundige jury beoordeelde 127 producten die werden aangemeld voor de HISWA Award, die inmiddels voor de zesde keer is uitgereikt. Na een grondige selectie bleven er uiteindelijk 5 genomineerde producten over. Het belangrijkste criterium waarop de jury de inzendingen beoordeelt is het vernieuwende karakter van het product. "Maar het product moet ook daad-werkelijk geproduceerd zijn. Inzendingen die hun product op de HISWA 2000 nog niet kunnen tonen, vielen helaas af," aldus jurylid Robbert Das. Waarschip Werf (tel.: 0598 - 446555) ontving de Award voor het nieuwe "Fast-Fit systeem" dat het doe-het-zelvers nog makkelijker maakt het interieur van hun boot zelf af te bouwen. De werf voorziet de houtverbindingen van lippen en/of groeven. Een hoekverbinding van houten platen komt dan tot stand door een lip door de groef te steken en te fixeren met een keg. Na het uitharden van de expoxy lijmverbinding (fillet) kan de keg worden verwijderd en de lip weggeschuurd worden. Volgens de jury zijn nu nog meer mensen in staat in beduidend kortere tijd zelf de betimmering netjes en passend aan te brengen. Waarschip Werf demonstreert het "Fast-Fit systeem" op stand A 7043 in de Amstelhal, waar het interieur van een Dsailer van 6.90 meter lengte volgens deze methode afgebouwd wordt. Ook zal het Fast-Fit-Systeem te zien zijn in de 'Passage' (tussen het Europa- en Hollandcomplex).

De jury bestaat uit Hans Martens (redacteur Waterkampioen), Robbert Das (ontwerper en futuroloog), Jouke van der Baan (technisch adviseur jachtbouw) en Jan Bom (vice-voorzitter KNWV).

De overige genomineerde producten voor HISWA Award 2000 zijn (in alfabetische volgorde van de bedrijven):

Amcom v.o.f. - Lightwave, zaklamp
tel.: 0297 - 328811
De zaklamp Lightwave 2000 heeft in plaats van een normaal gloeilampje of een halogeen lampje, vier zeer helder schijnende led's als lichtbron. Door de afmetingen van 180 x 12 mm past die in een borstzakje van het oliegoed. De lamp is waterproof tot een halve meter.

De levensduur van deze led's bedraagt bij continue gebruik minimaal elf jaar en het stroomverbruik is gering. De licht-bundel van de lamp is tot op ander-halve kilometer nog zichtbaar. Het lampje wordt geleverd met drie normale penlight batterijen. De jury vond deze zak-lamp innovatief omdat de praktische bruikbaarheid aan boord een grote stap vooruit betekent ten opzichte van bestaande producten.

Lak- en Verffabriek W. Heeren & Zoon B.V. - Epifanes, mono-urethane hoogglanzende harde jachtlak
tel.: 0297 - 360366
Iedere booteigenaar die zijn boot op het droge in de open lucht heeft staan, kijkt in het voorjaar zorgelijk naar de thermometer. Wel of niet lakken vandaag, terwijl de tijd vaak dringt. Verffabriek Epifanes heeft speciaal voor deze mensen hun bestaande één component Mono-urethaan aflak zo aangepast dat de lak bij vijf graden Celcius al goed vloeit. Hoewel het een bestaand product is, is de lak nu te gebruiken voor gebruik in koude gebieden in de buitenlucht. Wat de jury betreft, een belangrijke verbetering.

Modus Marine Jachtbouw - roerbladen van hout/epoxy/glasvezel tel.: 0320 - 261812
Polyester roeren van oudere schepen geven na verloop van tijd problemen door langdurige inwatering. De Firma Modus Marine in Lelystad heeft een methode gevonden waarbij dit probleem voorkomen kan worden. De polyester roerbladen worden vervangen door roerbladen waarbij gebruik gemaakt wordt van de materialen hout, epoxy en glasvezel. De jury beoordeelde de prijs en levertijd eveneens als positief.

Pro Rainer Benelux B.V. - stormset offshore zeilpak
tel.: 035 - 6854987
De Storm Set zeilkleding van Pro Rainer maakt de fabrikant van het nieuwe Supplex, een nylon garen dat door de coating geen water doorlaat, maar wel 'ademt'. Deze stof voelt zacht aan en is daardoor prettig te dragen, licht in gewicht en droogt snel. Speciaal voor dit type kleding heeft Secumar het Prosecu 275 reddingvest ontwikkeld met 280 N drijfvermogen. De jury was met name te spreken over de nieuwe stof die de concurrentie met andere stoffen prima doorstaat en een betere prijs/kwaliteit verhouding biedt.