Politiebericht Groningen

Persberichten Stad Groningen/
Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Zaterdag 19 februari 2000

Politie zoekt getuigen schietpartij Van Heemskerckstraat De politie in Groningen is op zoek naar mensen die gistermiddag rond 15.00 uur getuige zijn geweest van een schietpartij in de Van Heemskerckstraat in de Stad. Van de bij de schietpartij betrokken mensen is nog geen identiteit bekend. Politieonderzoek heeft uitgewezen dat inzittenden van twee achter elkaar aanrijdende personenauto's op elkaar hebben geschoten. Daarbij raakte voor zover nu bekend niemand gewond. Inmiddels hebben door de politie opgespoorde getuigen verklaringen afgelegd. Daaruit is bruikbare informatie naar voren gekomen. Uit de verklaringen is onder meer komen vast te staan dat de twee auto's met hoge snelheid vanuit de Admiraal de Ruyterlaan de Van Heemskerckstraat zijn ingereden. Daarbij werden vanuit één of vanuit beide auto's meerde schoten gelost met vuurwapens. Door de politie zijn in de Van Heemskerckstraat meerdere hulzen en restanten van kogels gevonden. Vermoedelijk zijn bij de schietpartij de banden van drie geparkeerde auto's lek geraakt. De politie onderzoekt de betrokken auto's

en de schade aan de banden alsmede de gevonden hulzen en kogelresten. Een onderzoek in de omgeving van de Van Heemskerckstraat heeft tot nu toe niets opgeleverd. Wel is gebleken dat meerdere mensen getuige zijn geweest van het voorval. De politie heeft een aantal daarvan nog niet gesproken. Deze mensen worden alsnog verzocht contact op te nemen met de politie. De politie is met name op zoek naar drie jongens, vermoedelijk scholieren, die het voorval moeten hebben gezien. Uit verklaringen van andere omstanders is gebleken dat deze jongeren tijdens de schietpartij op de straat zijn gaan liggen om zichzelf in veiligheid te brengen. Zij, maar andere getuigen, worden verzocht contact op te nemen met de politie in Haren, telefoon 0 50 - 5 995 500.

Poging beroving: dader aangehouden
Een 39-jarige man uit Groningen is vannacht aan de Kraneweg in Groningen slachtoffer geworden van een poging tot beroving. De man had geld gepind en werd, toen hij inmiddels zijn weg had vervolgd, aangesproken door een hem onbekende man. Deze vroeg hoe laat het was, maar trok daarop gelijk een mes en eiste onder bedreiging daarvan geld van het slachtoffer. Die verzette zich echter en het kwam tot een vechtpartij tussen beide mannen. Het slachtoffer wist zijn belager te overmeesteren en aan de politie over te leveren. De verdachte, een 28-jarige man uit Groningen, raakte bij de vechtpartij gewond. Hij is met letsel aan het gezicht naar een ziekenhuis gebracht. Na behandeling is hij ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Het mes van de verdachte is in beslag genomen.

Jongen vernielt ruit
De politie heeft gisteravond een 14-jarige jongen uit Groningen aangehouden. De jongen werd door een voorbijgangster gezien toen hij een ruit van een school aan Midscheeps ingooide. Na verhoor op het politiebureau is de jongen aan zijn ouders overgedragen. Hij verklaarde uit verveling te hebben gehandeld.

Diefstal frisdrank
Een 15-jarige jongen uit Grootegast is gisteravond door de politie aangehouden aan de Baart de La Faillestraat in Groningen. Samen met nog twee andere jongens had het knaap in totaal 6 kratten frisdrank weggenomen uit een berging van een supermarkt aan het Hanzeplein in Groningen. Getuigen die de jongens met de kratten zagen lopen waarschuwden de politie. Toen surveillerende politiemensen de jongens aantroffen lieten ze de kratten vallen en gingen er vandoor. Alleen de 15-jarige jongen kon worden aangehouden. Hij is naar het politiebureau gebracht en ingesloten voor nader onderzoek. De jongen is vanmorgen na verhoor heengezonden. De frisdrank is terug gebracht naar de supermarkt.

Dronken automobilist maakt brokken
Op een parkeerplaats aan de Veldspaatstraat in Groningen heeft de politie gistermiddag een 37-jarige man uit Groningen aangehouden. De man botste op een parkeerterrein aan de Diamantlaan met zijn auto tegen een geparkeerde auto aan en reed daarna weg. De eigenaar van de beschadigde auto wist de man te achterhalen en hem klem te rijden. Hij waarschuwde de politie en de brokkenmaker kon worden aangehouden. Hij bleek onder invloed van alcohol te verkeren. Bij de ademanalyse werd 0.9 promille gemeten. Bij het politieonderzoek is tevens gebleken dat de verdachte niet in het bezit is van een rijbewijs. Ook bleek zijn auto niet te zijn verzekerd. De man is na verhoor heengezonden. Zijn auto is door de politie in beslag genomen.

Bedelaar
De politie heeft vannacht aan de Grote Markt in de Stad een 24-jarige man uit Groningen aangehouden wegens bedelarij. De man sprak diverse voorbijgangers aan en vroeg hen om geld. Hij is na verhoor op het politiebureau met een boete van 80 gulden heengezonden.

Bromfietser onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht een 20-jarige bromfietser uit Groningen aangehouden aan de Sint Jansstraat in Groningen. De man reed zonder helm en bleek bij controle te veel alcohol te hebben gedronken. Er werd 0.9 promille alcohol gemeten. Met een bekeuring voor rijden zonder helm, een dagvaarding voor rijden onder invloed en een geldboete daarvoor van 190 gulden is de man na verhoor heengezonden.

Politie treedt op tegen overtredingen alcoholverbod Groningen-Zwolle De voetbalwedstrijd FC Groningen - FC Zwolle, die morgenmiddag in het Oosterpark Stadion in Groningen wordt gespeeld is uitverkocht. Bij de wedstrijd worden enkele honderden Zwolle supporters verwacht. De politie verwacht een rustig verloop van de wedstrijd. Rond het stadion is, zoals bij alle wedstrijden van FC Groningen, een alcoholverbod van kracht. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is bepaald dat zowel het nuttigen van alcohol als het aanwezig hebben van aangebroken verpakkingen zoals flessen en blikjes, niet is toegestaan. De politie treedt streng op bij de constatering van overtredingen van dit verbod.

Voor nadere informatie: bureau communicatie 0 50 - 5 995 010