Architectencafe van Rijnlands Architectuur Platform

Datum nieuwsfeit: 20-02-2000

Rijnlands Architectuur Platform presenteert:

HET ARCHITECTENCAFE

Lokatie : Kijkhuis
Datum: 20 februari 2000

Onderwerpen: 14.00 KWALITEIT EN SAMENHANG
DE TUSSENSTAP
presentatie en discussie over de concept beleidsnota 15.30 METROPOLIS
film uit 1926 van Fritz Lang

Het RAP is er voor iedereen in Rijnland. Architecten, stedenbouwers, ambtenaren en ontwerpers presenteren hun plannen en praten met het publiek en elkaar over nieuwe ontwikkelingen, de ruimte en de regio.

PRESENTATIE
Naar de grote lijn blijven kijken als je met details bezig bent … Veel zorg voor kleine plekken ….; zo wordt de bedoeling van Tussenstap omschreven. Deze nieuwe nota moet voor meer samenhang zorgen tussen oud en nieuw, tussen openbare ruimte en gebouwde omgeving. In een mooie presentatie wordt het eerste concept nu naar buiten gebracht.
Mia Dieters en Anthony Wijnen, medewerkers van de dienst stedenbouw,lichten de nieuwste visie op kwaliteit in de stad toe.

DISCUSSIE
Voor de aansluitende discussie zijn naast het Rijnlands publiek Melanie Schulz en Cees Waal uitgenodigd. De discussie wordt geleid door Jan Rijsdam. Wethouder Schulz heeft nog maar enkele jaren geleden de eerste steen voor een heus Leids architectuurbeleid gelegd.
Cees Waal is voorzitter van stichting Oud Leiden en zo de hoeder van alles wat mooi en oud is. Daarnaast is hij ex-ambtenaar met een eigenwijze kijk op de zaak.
Jan Rijsdam is een wakkere journalist: Ad rem en snel inspelend op nieuwe situaties weet hij onverwachte details uit te lichten.

FILM
De stad als Moloch, een alles beheersend veelkoppig monster: de visie van Fritz Lang op een metropool wekt vooral bevreemding. Maar zijn wij minder verslingerd aan wetten en ordeningen? Regelgevingen en verordeningen verstikken soms eerder dan dat ze nieuwe ordeningen ontwikkelen. De film is een betoog voor een laat-maar-waaien houding en laat een worst-case-scenario zien van bindende verordeningen.

Deelname is gratis
Voor meer informatie: Reinier Verbeek: 071 5123033