Britse docusoap 'De Kraamafdeling' bij SBS6

Datum nieuwsfeit: 20-02-2000
SBS6

Britse docusoap volgt ouders en medisch personeel

Indrukwekkende taferelen orde van de dag op 'De Kraamafdeling'

Zondag 20 februari, tussen 20.00 uur en 20.30 uur, brengt SBS 6 de eerste aflevering van de `De Kraamafdeling'. In deze van oorsprong Britse docusoap, wordt dieper ingegaan op de dagelijkse gebeurtenissen die plaatsvinden op één van de meest indrukwekkende afdelingen van het University College London Hospital. Het Londense ziekenhuis staat internationaal bekend door de pioniersrol die het inneemt op het gebied van medische research en de gedrevenheid van het medische personeel.

In de serie worden de toekomstige moeders gevolgd, die kunnen bestaan uit veeleisende succesvolle dertigers, Chinese vrouwen van locale gemeenschappen en vluchtelingen die bijna geen Engels spreken en blij zijn met alle hulp die ze aangereikt krijgen.

Niet alleen de moeders die in blijde verwachting zijn, maar ook de vaders worden onder de loep genomen. Want hoe gaat de moderne man met de bevalling om? Het is gebleken dat de meeste mannen, terwijl vrouwlief ligt te puffen, toch het liefst op de gang blijven wachten.

De vroedvrouwen hebben in het ziekenhuis hun herintrede gedaan, nadat ze in de jaren 50 en 60 vervangen werden door de artsen. Momenteel bieden ze niet alleen steun, maar geven ze ook advies, proberen ze de pijn te verlichten en bieden ze troost wanneer alles niet volgens plan verloopt.

De overwerkte dokters krijgen het zwaarste werk voor hun kiezen. De vroedvrouwen dragen zorg voor de bevalling, maar de artsen moeten razendsnel ingrijpen wanneer er iets mis dreigt te gaan. Keizersneden, onverwachte complicaties, welke verschrikkelijke beslissingen moet een arts nemen wanneer er niet één, maar twee levens op het spel staan?