Macromedia en Symantec actief lid BSA Benelux

Datum nieuwsfeit: 21-02-2000

Macromedia en Symantec actief lid BSA Benelux

Amsterdam, 21 februari 2000 -
Macromedia, het softwarebedrijf bekend van onder meer de webtools Shockwave en Flash, alsmede het bedrijf Symantec, met de bekende producten en merken als Norton AntiVirus, Norton Utilities, Norton System Works en pcAnywhere, hebben zich aangesloten bij de Beneluxorganisatie van de Business Software Alliance (BSA). Macromedia en Symantec willen met hun Benelux-deelname het doel van de BSA, namelijk strijden tegen het illegaal softwaregebruik en het kopiëren van de software, extra ondersteunen.
Macromedia richt zich op webdesigners, consumenten en bedrijven en brengt een geheel nieuwe generatie Internetproducten en
-technologieën op de markt die zijn ontwikkeld om websites te verfraaien. "We willen het Internet levendig maken", motiveert Fiona Coughlan, managing director UK & Benelux van Macromedia. "We richten ons momenteel specifiek op het publiceren en studeren via het Web. De producten helpen de inhoud van Internet opnieuw vorm te geven en als het ware te laten leven." Om tegemoet te komen aan de behoeften qua training en opleiding van een onderneming, bouwt Macromedia bij het creëren van Web Learning Solutions voort op de successen van haar Web Publishing-software, zoals Flash en Shockwave.

Symantec Corporation (Nasdaq: SYMC) is toonaangevend op de markt voor Internet beveiligingstechnologie en technologische oplossingen voor bedrijven bij het beheren en ondersteunen van laptops en andere mobiele apparatuur. De strategie van Symantec is erop gericht op de snelgroeiende markt voor informatiebeveiliging en managementsolutions mobiele werkers veilig en productief te kunnen laten werken. Deze strategie bouwt voort op de ruime expertise die Symantec op het gebied van virusbestrijding en connectiviteit op afstand heeft opgedaan en is zowel op de zakelijke als op de consumentenmarkt gericht. Het bedrijf is met zijn softwareproducten leider op de consumentenmarkt en versterkt zich snel als aanbieder van oplossingen die aan de behoefte van ondernemingen tegemoet komen. Het Europese hoofdkantoor, het Symantec Benelux kantoor, het Symantec AntiVirus Research Center (SARC) en de afdeling technical support zijn gevestigd in Leiden. Meer informatie over de ondernemingen en haar producten is de te vinden op de website:www.symantec.nl.

Macromedia en Symantec in de BSA Benelux commissie

In 1999 is Macromedia al toegetreden tot de Business Software Alliance als wereldwijd lid. In het nieuwe millennium neemt het bedrijf nu ook deel aan de stichting BSA-Nederland. Dit betekent dat het bedrijf nu ook volop meedraait in alle activiteiten binnen de Benelux. Macromedia herkent en erkent de ernst van de problematiek in deze regio. Coughlan: "Macromedia wil alle piraterij en fraude gerelateerd aan onze software aanpakken. We werken daarvoor actief samen met de Business Software Alliance om het gebruik van illegale software tegen te gaan." Ondanks de succesvolle campagnes waarin bedrijven in verschillende sectoren werden opgeroepen hun software te inventariseren, ligt het percentage gebruikte illegale software in de Benelux nog altijd vrij hoog. Het bedrijf wil dan ook in samenwerking met de andere BSA-leden een actieve bijdrage leveren aan het nog verder terugdringen hiervan.

"Symantec levert producten en diensten op het gebeid van content security, vulnerability assessment en intrusion detection en heeft op deze gebieden een uitstekende reputatie opgebouwd. Het creëren van meer kennis over het juiste gebruik van onze software, onze licentieprogramma's en het waarom van legale software in zijn algemeenheid vormen voor ons de belangrijkste criteria om ons aan te sluiten bij de BSA", aldus Marco Reinhoudt, Country Manager Symantec Benelux.

Illegale software

BSA ziet illegale software als één van de grootste bedreigingen voor de groei van de software-industrie. Wereldwijd wordt ongeveer 38% van alle software illegaal gebruikt (Bron: International Planning Research Corporation onderzoek 1998). Dit komt neer op een verlies van bijna 25
miljard gulden. In sommige gebieden loopt het percentage illegale software zelfs op tot 95%. Illegale software heeft directe gevolgen voor werkgelegenheid en het nationaal inkomen. "De BSA pleit voor strikt softwarebeleid bij bedrijven. Inclusief periodieke audits, richtlijnen voor IT-supervisors en heldere procedures voor werknemers", aldus Jos Heijmans voorzitter van de stichting BSA Nederland. "Door de eenvoudige hulpmiddelen die wij aanbieden, kan een onderneming voorkomen, dat zij software gebruikt zonder daarvoor voldoende licenties te hebben en daardoor mogelijk doelwit wordt van een onderzoek door de BSA en de daaraan gekoppelde juridische procedures."

Voor de redactie

Sinds 1998 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten. Zij pleit voor een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen illegaal softwaregebruik. De volgende leden van de BSA zijn wereldwijd lid: Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Compaq, Corel Corporation, Intel, Intuit, Lotus Development, Macromedia, Microsoft, Network Associates and Symantec. BSA-leden die participeren in de Nederlandse BSA-activiteiten zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft en Symantec.

Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties