Lage telersprijzen voor Spaans citrusfruit

Datum nieuwsfeit: 21-02-2000
TuinbouwNet

Lage prijzen voor Spaans citrus

De telersprijzen voor Spaans citrusfruit zijn dit seizoen allerbelabberst. Het aanbod van mandarijnen en sinaasappelen overtreft de vraag ruimschoots. De producenten in Spanje klagen steen en been. Ook voor de komende maanden zijn de verwachtingen niet hoog gespannen. Toch zijn er lichtpuntjes. De export naar de Verenigde Staten ontwikkelt zich dit seizoen goed. Ook heeft Spanje met Nieuw-Zeeland een handelsakkoord gesloten voor de uitvoer van citrusfruit.

In de eerste helft van het seizoen 1999/2000 hebben de Spanjaarden kans gezien om ruim 50.000 ton mandarijnen (voornamelijk Clementines) naar de Verenigde Staten te exporteren. Hiermee verdubbelde de uitvoer vergeleken met het seizoen daarvoor. Over de prijzen op de Amerikaanse markt zijn de Spaanse exporteurs goed te spreken. Steeds meer handelaren richten zich op de VS, omdat de vraag in de Europese Unie tegenvalt. Ook liggen de prijzen in Unie (vooral Duitsland) op een laag niveau. Volgens sommige Spaanse exporteurs kunnen Marokko, Turkije en Egypte veel goedkoper leveren, omdat de productiekosten in deze landen erg laag zijn.

In de traditionele productiegebieden in Spanje zijn veel bedrijven te klein en de lonen te hoog voor een rendabele citrusteelt. Een aantal grote producenten investeert al in Marokko. De Spaanse firma Duran produceert al jaren tomaten in Marokko en waarom zou dat met citrus ook niet mogelijk zijn? Het klimaat aan de andere kant van de Straat van Gibraltar is ideaal, de lonen zijn laag en er is voldoende water. Spaanse bedrijven hebben al zo'n 250 tot 300 hectare grond gepacht in Marokko. De Marokkaanse overheid stimuleert de initiatieven van ganser harte. Ook de teelt van aardbeien, bonen en meloenen kan heel goed in Marokko.

Terwijl de Spanjaarden hun blik richten op Marokko kijken Nederlandse telers weer naar Spanje. Een aantal tomatentuinders heeft al een bedrijf op poten gezet of is daarbij mee bezig. Jaarrond leveren is voor de Nederlanders het belangrijkste argument om in Spanje te starten. Ook bloemen- en vollegrondsgroentetelers uit ons land zijn actief in Spanje.