Politiebericht Groningen: serie inbraken opgelost

Persbericht regiopolitie Groningen/
Grote serie inbraken opgelost

Maandag, 21 februari 2000

In september 1999 is het district Midden van regiopolitie Groningen een omvangrijk onderzoek naar een grote hoeveelheid inbraken in woningen, gebouwen en auto's begonnen. Uit binnengekomen informatie en diverse aangiftes kwam vast te staan, dat een 23-jarige inwoner van Veendam met daarnaast nog een aantal verdachten uit Veendam en de omgeving zich aan deze strafbare feiten en aan heling hadden schuldig gemaakt. De 23-jarige Veendammer ging in wisselende samenstellingen met de nog 20 andere verdachten uit de regio pad of liet een of meerdere verdachten een aantal inbraken voor hem plegen. Op 12 september 1999 is een van de medeverdachten tijdens een inbraak in een woning in Hoogezand bij heterdaad aangehouden. Uit het verhoor van deze verdachte kwamen 58 strafbare feiten aan het licht; inbraken in woningen, inbraken in bedrijven, diefstal van fietsen. Vier medeverdachten zijn vervolgens voor deze zaken aangehouden, waarbij duidelijk werd dat de 23-jarige Veendammer als hoofdverdachte kon worden aangemerkt. Op 4 oktober van het vorig jaar is de 23-jarige hoofdverdachte tijdens een inbraak in een auto in Leek aangehouden. Dit verhoor leidde tot een bekentenis van 34 auto-inbraken, die hij met vier medeverdachten had gepleegd in Veendam, Stadskanaal, Winschoten en Zuidlaren. Vervolgens is door een van de verdachten bij een motorenzaak een gestolen bromfiets ingeruild, waarbij tijdens dat onderzoek duidelijk werd, dat door enkele daders 42 strafbare feiten waren gepleegd, waarin de 23-jarige Veendammer eveneens een groot aandeel had van met name 31 zaken; grotendeels betroffen deze zaken inbraken

in woningen, bedrijven en auto's . Daarnaast ging een bepaalde dadergroep, samengesteld uit de 20 aangehouden verdachten nogmaals op stap en maakte zich schuldig aan nog eens 60 strafbare feiten. Tijdens dit onderzoek is tegelijkertijd de overval op een garagebedrijf in Veendam opgelost, waarvoor enkele van deze verdachten aansprakelijk waren. Naar aanleiding van een inbraak in een woning in Musselkanaal zijn op 4 januari jl. twee verdachten uit Gieten en Nieuw Buinen aangehouden, die met nog zeven verdachten 37 inbraken in Groningen, Friesland en Drenthe bekenden met daarnaast nog 14 vernielingen, die zij aan auto's pleegden; ook in deze zaken liet de Veendammer hoofdverdachte zich niet onbetuigd. Uit de talrijke verklaringen bleek overduidelijk, dat de 23-jarige grote aantallen diefstallen voor hem liet plegen; hij kon alle gestolen goederen gebruiken. Momenteel staan nog 53 zaken open, waarvoor de Veendammer aansprakelijk wordt geseld; echter hij ontkent iets met deze zaken te maken te hebben. In totaal zijn in de periode van september 1999 tot op heden ruim 250 inbraken en diefstallen gepleegd. De Veendammer zit nog in gevangenhouding en staat voor nader verhoor ter beschikking van justitie. Een aantal verdachten is op vrije voeten gesteld en het overig deel zijn nog in gevangenhouding nog vast. Er is voor tonnen aan goederen gestolen; er is nagenoeg niets meer bij de verdachten aangetroffen.

Voor nadere informatie Bureau Communicatie Regiopolitie Groningen, telefoon: 050-5995010.